Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

lämnar lamptråden en stund för att svära istället... Skulle rulla hem 100 mil idag från norrland och till Växjö men kom bara 14 mil till Östersund innan det dök upp ett rytmiskt dunkande vid bakdäcket, en snabbkoll visade att det var bromssköldsfanskapet som slog emot skivan! Tillbaka till ösd & Jula, införskaffa en domkraft (den andra var under all packning) och få ut lite agressioner genom att slita bort fanskapet!

Hinner börja köra och ungefär vid samma ställe som dunkandet började säger jag till min sambo: "Fan vad tyst den går nu..." och då tänds laddlampan och servon lägger av!
In på en parkering och öppnar huven och möts av ett garnnystan... dvs. det som är kvar av multiremen!

Tar mig tillbaka men allt visar sig vara stängt, får efter ett par timmar tag på en biltrailer och min bror hämtar upp oss och kör tillbaka 14 mil igen... I morgon ska vi in och handla ny rem + spännhjul men hur fasen byter man ut skiten!
Alltså inte remmen, det är rätt lugnt men hjulet har ju skurit och måste bytas! Byter man hela rubbet inkl. klumpen bakom eller byter man bara själva hjulet (verkar sitta med en enkel skruv)?

Har hittat instruktioner som innebär allt från att lossa insuget och i stort sett allt annat till att bara låsa spännaren och skruva loss hjulet! Hittar inget i min Haynes handbok heller!
Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen på länge idag och j[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

För att helt utesluta nåt annat skull[…]

Nu är det fixat. Problemet var att en o ring […]