Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chali
Tja
Jag har ett litet problem med min v70 och det är när jag trycker gasen i botten från första växlen när den ska lägga i tror det är 4 så lägs den ej i utan motorn fotsätter bara varva och jag får släppa gasen för att den ska gå i.
jag var nere hoss volvo och dom sa att jag skulle öppdatera lådan + spola den men jag har läst på några stället att det inte är bra att spola lådorna om man inte gjort det kontunueligt (typ var 1000 mil) och att det kan lossan massa skit som göra att lådan rasar i stället.

frågan är kan man se någon stans hur mycket olja det är i lådan? och vilken färg den har? kan det inte räcka med att öppdatera lådans mjukvara? och sist men inte minst ska man byta olja i volvos automat lådor?

mvh/chali
Användarvisningsbild
av lilleman
hej jo man skall byta oljan på automatlådan själv kör jag med 4000 milsintervaller på min 740 och 945 :D m.v.h. lilleman prova med en sökning här står säkert nånting om det.
Användarvisningsbild
av CarMan
chali skrev:Tja
Jag har ett litet problem med min v70 och det är när jag trycker gasen i botten från första växlen när den ska lägga i tror det är 4 så lägs den ej i utan motorn fotsätter bara varva och jag får släppa gasen för att den ska gå i.
jag var nere hoss volvo och dom sa att jag skulle öppdatera lådan + spola den men jag har läst på några stället att det inte är bra att spola lådorna om man inte gjort det kontunueligt (typ var 1000 mil) och att det kan lossan massa skit som göra att lådan rasar i stället.

frågan är kan man se någon stans hur mycket olja det är i lådan? och vilken färg den har? kan det inte räcka med att öppdatera lådans mjukvara? och sist men inte minst ska man byta olja i volvos automat lådor?

mvh/chali
det finns bara fördelar med att spola lådan.

men jag tror inte det hjälper i ditt fall.
inte om den aldrig lägger i växeln överhuvud taget!

om den tvekar(går på övervarvnings skyddet) & sen lägger i 4:an så skulle jag lägga i ny mjukvara först.
Användarvisningsbild
av eslund
Spola lådan är något man fick göra som standard på min gamla Citroen XM. Dom bränner ATF oljan på ca 2000 mil. Har bilen gått mer så får man byta oljan, köra 100 mil, och byta igen.. Så håller man på tills oljan är ren och fin..
Mekanikern till min Xm sa att det är en bra idé att Slick 50 behandla lådan, då oljan räcker ca 4000 Mil istället för standard 2000.. Vet inte om det är samma på Volvos automater...
Användarvisningsbild
av CarMan
eslund skrev:Spola lådan är något man fick göra som standard på min gamla Citroen XM. Dom bränner ATF oljan på ca 2000 mil. Har bilen gått mer så får man byta oljan, köra 100 mil, och byta igen.. Så håller man på tills oljan är ren och fin..
Mekanikern till min Xm sa att det är en bra idé att Slick 50 behandla lådan, då oljan räcker ca 4000 Mil istället för standard 2000.. Vet inte om det är samma på Volvos automater...
2000 mil :shock:
vid normal körning kan du köra hela blens livslängd utan att byta olja på en vovo. (40 000 mil)
Användarvisningsbild
av eslund
Varför tror du jag bytte till Volvo? :lol:
Komforten i XM är mycket bättre än i S80.. Men f*n vilken dyr bil att hålla rullande på vägarna..
av chali
Tja
jodå den lägger i växlen men inte fören jag släper lite på gasen.
så man behöver inte byta olja på v70?
går det inte se oljan någon stans? (mät sticka eller nåt)?

mvh/chali
Användarvisningsbild
av eslund
Minns jag inte helt fel (rätta mig om det inte är så) så är det väl nivåplugg på dom.. Sitter på sidan på automaten.. Lossa pluggen och kör in fingret.. Nivån skall vara i underkant med pluggen..

Sticka har väl bara dom automater (typ Citroen) där man måste byta olja hela tiden :D
av chali
Tja
är det under bilen eller vad? finns det iinget ställe i ex:motorutrumet som san kan se det?

mvh/chali
Användarvisningsbild
av CarMan
börja med att slänga i ny mjukvara i ECM & TCM samt ETM (eller kör en total så får du alla)
en ska du nolla adaptionen i växel lådan. nu kan man köra en grund adaptering, för att komma någesåndär rätt i växlingarna, men det tar en bra stund = kostar en slant.
billigare att bara köra med bilen & tisd nog har den lärtsig att växla rätt (kan ta upp i mot 100-200 mil, beroende på körsätt (det är visa kreterier som ska upnås innen lådan börjar adaptera, så vid kortkörningar adapterar den ej)

den här åtgärden bör kosta dig mellan 500 & 1000:-
börja med detta & kolla om det blir bättre. spola lådan tror jag inte på i ditt fall
Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Vart[…]

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]