Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomasL
Det är en mjukvarugrej men jag tror att alla nyare P2 modeller har den. Den funktionen går dock att avaktivera med hjälp av vida.
Den ska dock mig veterligen alltid vara aktiverad när bilen är ny. Köpte du bilen beg. så kan det ju tänka sig att tidigare ägare avaktiverat den.
av TomasL
Psyko skrev:Har för mig att funktionen kom som först på V70N 07-
Det är mycket möjligt att det är så. Vet bara att det kom på lite nyare bilar men inte riktigt när.
av svda
Funktionen finns inte på min V70 -05 så den kom säkert senare.
SW är aldrig uppdaterad i min bil. Tror ni att en service 2.0 skulle ge mig denna funktion?
av svda
OK, synd.
En annan grej som retar mig är strålkastarspolningen. Den spolar oavsett läge på ljusomkopplaren. Till och med vår på vår gamla Ford Fiesta -95 hade konstruktörerna begripigt att den bara skall spola om ljusomkopplare står i läge "strålkastare på".
Försökte förgäves få detta fixat under garantitiden. Nu har jag ryckt säkringen då jag i princip bara kör där det är gatubelysning och spolningen då den var aktiverad vräkte ut vansinniga mängder spolarvätska till ingen nytta. Sätter inte ens i gång den vid besiktning eftersom det inte finns något krav. Sätter tillbaka säkringen de enstaka gånger jag kör landsväg i mörker.
Tydligen är detta fixat på senare årsmodeller, men för min bil verkar det inte finnas något hopp.
En sån här miss, men framför allt Volvos oförmåga att lösa problem gör att jag faktiskt benägen att välja ett annat bilmärke än Volvo nästa gång.
För mig är det inte bara en kostnads- utan också en miljö-fråga.
av llesrof
Spolarvätska är inte miljöfarlig om du inte använder den med citrondoft. Den innehåller ett medel, dipenten, som klassas som miljöfarligt. De övriga beståndsdelarna är nedbrytbara.

På min nollsexa är det inga problem att bara spola rutan. Det gäller bara att man har rätt handlag och bara duttsr till på spaken. Då skvätter set bara upp lite på rutan. Sist men inte minst, är rutan så skitig så att man måste spola den så är nog strålkastarna det också.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]