- fre 06 jan 2012, 23:40
#604687
"Gykolen", du menar alltså kylarvätskan? Ja, kanske inte tömma totalt, men i alla fall så mycket att inget rinner ut när du lossar slangarna. Nu är det så med kylarvätska att den är ju inte förlorad för att du tömmer ut den. Den går att hälla tillbaka igen. Samla bara upp den i en balja eller något annat lämpligt. I din bil är det ca 9 liter kylarvätska.
Men det finns en annan aspekt som man vanligtvis inte tänker på. Korrosionsskyddsmedlet (rostskyddet = silikat i någon form) i glykolen förbrukas på ett par år. Därför skall man ändå byta med jämna mellanrum. Och här kommer också nästa hake in som i sig är ett varningspekfinger. Glykol är tämligen giftigt och får inte hällas ut i dagvattenbrunnar eller annorstädes! Det skall lämnas in på kommunala miljöstationer.
Så du har två val här.
1: Antingen samlar du upp glykolen i en balja och häller tillbaka den när du är klar med kranbytet.
2: Du tömmer ur all glykol och fyller i en dunk av något slag, som du sedan lämnar på en miljöstation.
Eftersom det klassas som avfall så går det i princip med vilken gammal oljedunk eller vindrutespolardunk som helst, bara den inte läcker. Och som sagt, 9 liter. Har du inte tillgång till några tomdunkar, så fråga på någon större bensinstation i samband med att du köper ny glykol.
Och du behöver 4,5 liter ny glykol när du skall återfylla. Nu säljs det inte ½-litrar med glykol, så du får köpa 5 liter och spara ½-litern till att efterfylla vid behov. Priset brukar vara 40 - 50 kr/litern. Och etylenglykol (den billiga) duger i ditt fall.