- tor 05 jan 2012, 19:38
#604293
Intill motorn har du en lite större rund "skiva". Den innehåller ett hjul som snurrar med torkarna. På det här hjulet är det en kontaktyta, som ett kretskort med metallfolie. Men det är inte heltäckande. Det finns en öppning i ytan utan metall. Samtidigt finns det släpkontakter som ligger emot metallytan.
Men detta skulle inte fungera ensamt. Det finns en kontaktor (relä) med en hållkrets som styrs från metallskivan. När du har torkaren till, i arbete kommer det spänning hela tiden, även när dom är i bottenläge och vänder. Stänger du av med spaken så går dom till slutläget som då är den öppningen i metallytan och torkarna stannar.
Det händer ibland att skivan och länkarmarna kommer i otakt så att torkarna inte stannar, dom fortsätter trots att man har stängt av. Då är det hjulets och släpkontakternas läge som har rubbats. Kan uppstå om t.ex torkararmarna har frusit fast. Motorn och hjulet har då snurrat medan länkarmarna har stått still under några sekunder. Det räcker för att det hela skall komma i otakt.
Den här beskrivningen har jag tagit ur minnet när just detta felet drabbade mig på en 240 -92 för gott och väl 15 år sedan. Konstruktionen kan ha ändrats både före och efter det.
Möjligen i ditt fall att dom stannar direkt, kan jag tänka mig bero på att hållkretsen har fallit bort? Du behöver helt säkert ett kopplingsschema och en multimeter för att lösa detta. Kopplingsschemor finns ofta i verkstadshanböcker.