Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mr 76
Hej

Har nu varit på Volvo och fått det konstaterat att det är kondensor som läcker. Kostnad för allt blir 7000 kr och då ingår inte torkfiltret.

Vad är det för tillverkare till Volvo:s kondensor?

Är märkena Avanti repsektive Behr Hella något att ha?
Vilket av dessa två märken är bäst/vilket hade ni valt?

Tacksam för snabba svar...

// Mr 76
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har monterat en Behr/Hella på min, tiden får väl utvisa om den är bra eller inte. Bra pris i allafall för att vara en "märkeskondensor".

Jag betalade 5700 för bytet inkl. allt (även torkfilter).

/Martin
Användarvisningsbild
av StringerBell
Finns det spårmedel i kylmedlet från början / från fabrik på en ny bil?
Användarvisningsbild
av Mr 76
Jag har nu åkt till en annan firma som nästan bara sysslar med "AC". Där skall hela kalaset kosta max 4900 kr och då ingår torkfiltret.

Han som jobbar där sa att på de årsmodellerna runt min (2001:a) så lade Volvo i spårmedel redan från fabrik. Detta sa de inget om på Volvo när jag frågade dem, vilket jag nu tycker verkar lite märkligt (okunskap om sitt egna bilmärke?).

Enligt samma kille så är det oftast Behr Hellas som sitter som "original" i de flesta bilmodellerna oavsett märke. Åtminstone på de "europeiska".

När jag nu går in på Behr Hellas amerikanska hemsida och söker på kondensorer till Volvo så får jag upp några olika artikelnummer där ett av dem börjar på "VO". Om inte jag har fel så börjar väl Volvo:s artikelnummer på VO? Isåfall så är det kanske Behr Hellas som sitter som original i Volvo. Det finns väl en hel del på detta forumet som jobbar på Volvo så rätta mig om jag har fel eller som kan ge det rätta svaret..... :D

Tittar man på Avantias hemsida så är ju den kondensorn mycket lik Volvo:s original.....

// Mr 76
Användarvisningsbild
av Mr 76
Har nu bytt kondensorn och fyllt på nytt köldmedium och även provtryckt systemetet. Kostnad 4500 kr.

Sura semesterpengar, men jag fick ju ändå ett hyffsat pris :D

// Mr 76
Användarvisningsbild
av Vojje
semmelman skrev: Varifrån kondensvattnet rinner exakt vet jag ej men har en känsla av närmare torpedväggen.
Vattnet kommer från evaporatorn (förångaren). Leds ut via en slang.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]