Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hollan
fel! den ingår fortfarande i 2.0 har precis gjort denna operationen jag börja med att ladda serviceuppgraderingen eller vad nu ni kallar den efter det prova jag köra ner en etm uppgradering och då säger vida ifrån att etm redan innehåller senaste mjukvaran
av TomasL
och hur vet du att den programvaran med ändrade toleranser inte redan fanns i ETM'n innan du laddade 2.0 servicen?
Den ändrade programvaran har ju funnits några år.

Så som jag skrev det var så jag fick det förklarat för mig av en kille på volvo i GBG
men dom har ju haft fel förr.

Men jag vet samtidigt många som har haft problem med spjället och inte fått den ändrade programvaran i samband med service.
av 2444ever
@hollan:
Det kan inte vara så att programvaran för krånglande MM-spjäll är specialos, alltså att "etm-uppdatering" bara försöker med "vanlig" uppdatering.
Eller benämns den berömda MM-programvaran för just "etm-uppdatering" - om du förstår min fråga.

EDIT:
Läste ditt inlägg lite noggrannare. Programvaran i serviceuppdateringen ("MM-uppdateringen") skulle jag tippa på uppdateras p.s.s som motsvarande "normal" programvara, så om mm-uppdateringen nyligen är gjord så "svarar" den antagligen att allt är ok här - en liten teori bara. Eller om den inte uppdateras vidare så svarar den antagligen likadant ändå eftersom den är inlagd för att få ökade toleranser, och då skulle det ju "förstöras" av en vanlig uppdatering... Kanske.
Användarvisningsbild
av hollan
därför just denna bil jag hade strulet med inte har varit inne på någon volvoverkstad sen 04 och då fanns inte den etm uppgraderingen
finns bara en etm mjukvara till dessa bilar och det är med ökade tolleranser och den får du i 2.0
2.0 började vi med i april 2010 bilar som fick uppdateringen då och kommer in nu ett år senare har redan de senaste mjukvarorna som jag skrev innan så satsas det inte jätte mycket på dom tidiga p2:orna tar man sen tex en v70II så har jag några taxi som servas en gång i månaden och där är alltid nya uppdateringar att ladda ner
men ni får gärna misstro det rör mej inte i ryggen som jag har skrivit innan får du etm uppgradering i 2.0
samma gäller dom äldre volvo med mm spjäll dom får ingen 2.0 vid service men där kör man i ecm och får etm på köpet
av TomasL
Vi misstror dig absolut inte. Bara skriver vad jag har fått berättat för mig. Detta verkar då variera beroende på vilken Volvoverkastad man lämnar in på. Vet lite olika folk som har lämnat in just för 2.0 service på några olika handlare just för att få den ändrade etmprogramvaran. Men dessa har fått det förklarat för sig att den inte ingår där. Har även mailat Volvo i GBG om detta och dom sa samma sak att den programvaran ska inte in i bilar som inte har problem.
av HenkeT5
Arnold skrev:
HenkeT5 skrev:trådkapar din tråd lite grann..

vad kostar det om man enbart vill uppgradera mjukvaran till spjällhuset utan någon service? känns lite surt och serva bilen igen som inte har gått 100mil sens den senaste service'n gjordes.

//Henke
Volvo tar knappt 1 000:- för programvara och arbete. Mechanum är något billigare.

Tackar för svaret :)

man gör ju allt för sin bil, så det får nog bli en uppdatering i slutet på månaden :)

//Henke
av kalles123
Tjäna jag har en v70 -00 classic 170 hk när jag ska köra iväg så dippar gasen så jag måste gasa mer för att åka iväg den nästan dör Inga problem med tomgången har precis rengjort gasspjället det var lite glägg i det Det är den vita lappen på det Vad jag kan se så är den aldrig servad på volvo så den har säkert inte fått någon uppdatering typ service 2.0 kan det hjälpa med det så den inte dippar ner mvh kalles123
av Arnold
kalles123 skrev:Tjäna jag har en v70 -00 classic 170 hk när jag ska köra iväg så dippar gasen så jag måste gasa mer för att åka iväg den nästan dör Inga problem med tomgången har precis rengjort gasspjället det var lite glägg i det Det är den vita lappen på det Vad jag kan se så är den aldrig servad på volvo så den har säkert inte fått någon uppdatering typ service 2.0 kan det hjälpa med det så den inte dippar ner mvh kalles123
Det kan lika väl vara luftmassemätaren du har problem med. Prova med en rengöring av den också.
av peterw
Det låter som exakt samma som min S80 höll på i sommras,det var spjällhuset som byttes ut.Efter det var allt bra.
av Arnold
Läs av felkoderna. Man ska vara jäkligt säker innan man kostar på byte av gasspjället. När gasspjället ger upp så kan det visa sig på olika sätt efter vad jag förstått av trådarna på forumet. Vissa får problem liknande det du har. Min bil gick bra en stund efter start sedan gick den ner i limphome- läge. Då gjorde den högst 50 km/tim.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]