Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
henka35 skrev:Jess, på V70II 2.0D och bilen blir lite rappare på gasen :D Har själv beställt ett till sambons nya Ford Fiesta som jag just nu väntar på.
//Henrik
Nu har Fiestan fått ett K&N filter och den blev faktiskt piggare mellan 2000-4000 rpm där den har känts lite seg tidigare
av JE Jr
Det är också skillnad på maxeffekt på ett givet varvtal och respons, dvs hur snabbt man kan gå från låg last (t.ex krypköra med litet gaspådrag) till att få ut det motorn maximalt kan prestera vid det varvtalet.

Om du t.ex. ligger på 1500rpm, lätt belastning, på din nya goa D5:a med 420Nm mellan 1500-3250rpm är det alltså inte säkert att du har de utlovade 420Nm i samma ögonblick som pellen träffar mattan.

Om någon kommer ihåg de fina grafer med momentkurvor någon gjorde här för olika motorer så var de låångt mycket lägre på låga varvtal för t.ex. 2.5FT än vad Polestar visar i sina grafer för dessa. Polestar kör med största sannolikhet motorerena i bänk och stabiliserar på ett varvtal medan kurvorna som visades här troligen var uttagna från varvtalssvep.

Lägre restriktioner både på insug och avgassidan gör såklart att det blir bättre respons! Om det är märkbart med ett sportluftfilter på den motorn vet jag dock inte.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]