Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Dimljus fyller samma funktion som "smattran" (en klädnypa och en wellpappbit) som man som grabb satte på cykeln:s framhjul. Endast till för att tillfredställa ägarens önskan om att lysa upp det man ändå inte har någon som hellst nytta av att se, dvs av kosmetisk karaktär.
Jag kör ca 4-5K mil årligen och har aldrig haft nytta av ett främmre dimljus (vissa kallar de för "dum-ljus") de är snygga där de sitter men skall inte tändas.
Användarvisningsbild
av JRS
kolla på se.grene.com där finns en del sånt som du söker, har funderat på samma sak som du, kurvbelysning i tätort är riktigt bra, men skulle nog satsa på separata lampor för detta,,,,,,!?
Användarvisningsbild
av thorell
oldtimersmc skrev:Dimljus fyller samma funktion som "smattran" (en klädnypa och en wellpappbit) som man som grabb satte på cykeln:s framhjul. Endast till för att tillfredställa ägarens önskan om att lysa upp det man ändå inte har någon som hellst nytta av att se, dvs av kosmetisk karaktär.
Jag kör ca 4-5K mil årligen och har aldrig haft nytta av ett främmre dimljus (vissa kallar de för "dum-ljus") de är snygga där de sitter men skall inte tändas.
Exakt min ståndpunkt också. I och för sig använder jag mina dimljus dagligen, men då när ljusförhållandena tillåter och endast tillsammans med positionsljus. Dels för att spara mina xenonlampor, men också för att jag tycker att det är snyggt.

Att man för en enda sekund tror att dimljusen gör någon skillnad för hur mycket man ser när det är mörkt gör endast att man lurar sig själv: det som befinner sig inom dimljusens område är så nära bilen att man inte har en chans att reagera om fara skulle uppstå. Bättre är då att ha rejäla halv-, hel- och extraljus. Jag tror snarare att tända dimljus vid mörkerkörning bidrar till ett sämre mörkerseende och en falsk säkerhet om att man "faktiskt har riktigt bra ljus på bilen", när det i själva verket är området 10-15 meter framför/snett framför bilen som blir extra upplyst.

Till skillnad från dig oldtimersmc så har jag faktiskt haft en bil där dimljusen faktiskt gjorde skillnad: en 940! De dimljusen satt i huvudstrålkastaren och gjorde faktiskt relativt stor skillnad när man tände dem.
av TomasL
Nä det är inte mindre irriterande på de bilar som är helbilsgodkända med det. Jag tycker att det är en riktigt fånig funktion. Vad är det för nytta med att det ena dimljuset tänder sig och lyser ca 1m framför bilen när man svänger?? Jag tycker det är lika irriterande att möte en bil med dimljuset tänt när det är mörk var det än är, om det så är ute på någon landsväg eller i en korsning i stan. Håller med dig Oldtimersmc fullt ut. Dimljusen sitter bara där för att folk vill att dom ska sitta där. Dom fyller ingen som helst funktion.
Användarvisningsbild
av Kaxe
Håller med dig Oldtimersmc fullt ut. Dimljusen sitter bara där för att folk vill att dom ska sitta där. Dom fyller ingen som helst funktion.
Enig till 100% :-)-)
av KnotVillage
Oj, här var det sura miner. Jag vill i första hand att dom lyser när jag låser bilen och då blir det bara en "bonus" att dom lyser när jag blinkar. Kurvljus var alltså inte första tanken. Kan ju sätta styrningen från pos.ljuset och och att det lyser 45sek istället.

Jag har alltid trott att bilen går snabbare med dimljusen tända... :)
av llesrof
På min nollsexa drsr jag till i helljusspaken en gång och då lyser både halvljus (eller om det är helljuset) och dimljus en stund så art jag ser vart jag sätter fötterna.
av oldtimersmc
På både 10:an (en lampsymbol) o 01:an (en gul knapp) så finns det en funktion där jag tänder upp med "fjärren".
Sen så har jag ju en fet lampa på husväggen med, en arbetskamrat hävdar att mitt hus syns från månen då jag har " så in i helvete mycket belysning". så funktionen lär inte behövas för min del.
En sak är säker ingen smyger sig på mig på min tomt iaf :D
av llesrof
Fast när man tänder belysningen via fjärren är det inte mycket som lyser. På min bil är det innerbelysningen, markbelysningen i backspeglarna och parkeringsljuset. Det är inget som lyser upp framåt.
Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]