Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johnny83
Om man misstänker en spjällmotor, borde recirkulationsspjället ligga närmast till hands.
Prova att slå på och av recirkulationen i bilen och lyssna om det låter lika.
Prova även alla andra spjällmotorer.
Användarvisningsbild
av Bowen
Johnny83 skrev:Om man misstänker en spjällmotor, borde recirkulationsspjället ligga närmast till hands.
Prova att slå på och av recirkulationen i bilen och lyssna om det låter lika.
Prova även alla andra spjällmotorer.

Ja ok, det är så mackapärerna heter!
Det skall jag göra, tack!
Hur kollar jag andra spjällmotorer?
Är detta något "vanligt" fel?
av Johnny83
Hur? vrid på justerratten :)
Ändra mellan golvdefroster, mittventilation och vindrutedefroster.
Lyssna hur motorerna låter då dem ställer in sig. Hörs oljudet igen så vet du att ngn av motorerna måste bytas.
Användarvisningsbild
av Bowen
Johnny83 skrev:Hur? vrid på justerratten :)
Lyssna hur motorerna låter då dem ställer in sig. Hörs oljudet igen så vet du att ngn av motorerna måste bytas.

Jag har provat allt möjligt men hör inga skillnader.
Det är en då samma ljud när man startar, står stilla och även kör. Det kommer då och då.
Jobbigt med skumma fel.
Måste fixa detta alltså, retar ju gallfeber på en.
Användarvisningsbild
av Bowen
Bowen skrev:
Johnny83 skrev:Hur? vrid på justerratten :)

Jag har provat allt möjligt men hör inga skillnader.
Har iofs inte gjort det på det sättet. Utan stängt av något och sen kört ett tag så, och då har det en då vart samma ljud när man startar, står stilla och även kör. Det kommer då och då.
Jobbigt med skumma fel.
Måste fixa detta alltså, retar ju gallfeber på en.
Skall prova så som du säger med.
av Raymond
D5 motor? Virvelspjellsmotor? Sitter på høger sida av motorn framtill. Men lite usikker på om det er det på -04 eller om det er endast nyare motorer.
Användarvisningsbild
av Bowen
Raymond skrev:D5 motor? Virvelspjellsmotor? Sitter på høger sida av motorn framtill. Men lite usikker på om det er det på -04 eller om det er endast nyare motorer.

Nej jag har inte inte D5. Jag har en 03/04, 210hk motorn bensinare.
virvelspjäll? Vad är det?
av Johnny83
Virvelspjäll är en funktion vissa dieselmotorer har för att få till en virvel på luftströmen in i motorn, finns ej på din 2.5T motor så det behöver du inte koncentrera dig på.

ok, så varje gång du startar bilen så hörs ljudet. Vad jag förstår så verkar det iaf komma inne i bilen och inte utanför.. eller?
Klimatanläggningens spjällmotorer som jag tipsade om.. har du provat justera om ALLA? dvs mittventilation, golv och rut defroster, vä+hö tempmotor och recirkulationsmotorn? Gör testet efter oljudet har tystnat. Får du isf fram ngt oljud då? Om inte så är det nog inte spjällmotorerna, men det är vanligaste orsaken vid denna typ av ljud.
Användarvisningsbild
av Vojje
Att spjällen låter när de ändras är nog inget ovanligt, men problemet verkar vara att de justeras ideligen.
Användarvisningsbild
av Bowen
Johnny83 skrev:Virvelspjäll är en funktion vissa dieselmotorer har för att få till en virvel på luftströmen in i motorn, finns ej på din 2.5T motor så det behöver du inte koncentrera dig på.

ok, så varje gång du startar bilen så hörs ljudet. Vad jag förstår så verkar det iaf komma inne i bilen och inte utanför.. eller?
Klimatanläggningens spjällmotorer som jag tipsade om.. har du provat justera om ALLA? dvs mittventilation, golv och rut defroster, vä+hö tempmotor och recirkulationsmotorn? Gör testet efter oljudet har tystnat. Får du isf fram ngt oljud då? Om inte så är det nog inte spjällmotorerna, men det är vanligaste orsaken vid denna typ av ljud.

Ja ok, ang virvelspjällen.
Ja det hörs alltid när jag startar bilen. Väldigt svårt att förklara ljudet, men det verkar komma innefrån bilen ja, någon stans långt inne under instrumentpanelen, men kanske bakom torpedväggen?!
Måste starta bilen en gång och lyssna med huven uppe kanske för att vara säker.
Det låter i alla fall som plastdetaljer som skrapar eller hasar men på ett dovt skorrande sätt. De pågår i varje tillfällei ca 2-4 SEK skulle jag tro.

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Det låter som ett klassiskt problem med minn[…]

Jämfört olika försäkringsbola[…]