Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elma
Hej
Undrar om någon kan förklara enkelt hur man justerar in spännrullen till kamremmen efter byte d:o på min V70N -02. Jag har bytt rem, spännrulle, löphjul, vattenpump och har bara spänningen kvar. Har tittat i en haynes-bok men blir inte riktigt klok på texten om markeringarna och temperaturerna som de skriver om.
Tac på förhand.
mvh elma
av swespy
Jag lånade en annan bild från det här forumet för och visa...

http://volvomicke.se/kamrem.jpg

Den röda rektangeln som ja måla ska vara där jag gjorde pilen vid kall motor. Ca 20 grader i temperatur alltså..

Du gör så här:

1. skruva dit muttern till spännaren för hand och justera med en insexnyckel på spännaren tills den är i den position jag visa på bilden. Medsols ska du vrida den med hjälp av insexnyckeln.
2. Lås muttern.
3. dra runt motorn för hand på vevaxelremskivan 2 varv och kontrollera att den är på samma plats. kolla även markeringarna på vevaxel och kamdrev att dom stämmer..
Om inte så lossa muttern till punkt 1 och gör om samma procedur...

Mvh
av elma
Tack swespy för infon.

I boken står det att man ska stoppa i en insex men dra den moturs ( måste vara fel ) . Man ska alltså ställa markeringen mittemellan vid kall motor och sen när den är varm så ändras den automatiskt som bilden visar, är det rätt uppfattat ?

En annan fråga också.
Passar på att byta kylarvätska samtidigt när systemet är tomt, den gamla vätskan var grön och undrar om jag kan använda blå kylarglykol istället ?

Tackar igen på förhand
mvh elma
av swespy
elma skrev:Tack swespy för infon.

I boken står det att man ska stoppa i en insex men dra den moturs ( måste vara fel ) . Man ska alltså ställa markeringen mittemellan vid kall motor och sen när den är varm så ändras den automatiskt som bilden visar, är det rätt uppfattat ?

En annan fråga också.
Passar på att byta kylarvätska samtidigt när systemet är tomt, den gamla vätskan var grön och undrar om jag kan använda blå kylarglykol istället ?

Tackar igen på förhand
mvh elma
Japp, moturs är fel... När motorn är kall så ska den röda delen jag målade vara där pilen är...

Här kan du läsa om olika kylarvätskor.. http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=37894
av elma
Tack igen
Ska ner och ställa in spänningen nu och tömma hela kylsystemet, spola ur och sen fylla upp med blå glykol, samt provkörning.
Återkommer med resultat.
Mvh elma
av elma
Tja swespy

Jag har ställt in spännaren som du beskrev och allt verkar fungera perfekt.
Med kylarvätskan gjorde jag så här: tömde ur all gammal grön vätska genom dräneringen på kylaren och motorn, fyllde med rent vatten , körde motorn varm, tömde ur igen, blandade ihop blå vätska och vatten 50/50, fyllde i sakta , varmkörde och tilläggsfyllde lite, kallnade ner under natten och kontrollerade idag och allt verkar vara ok.
Lite nervöst är det alltid när man håller på kamremmar, har tidigare bytt på Passat, BMW, och gamla 740 men aldrig tidigare på V70. Men det var ju enklare jämfört med Passat och Audi. Hur ofta ska man byta på V70-02, har läst 12800 mil / 8 år. Stämmer det ?

Mvh elma
Användarvisningsbild
av volvos60turbo
elma skrev:Tja swespy

Jag har ställt in spännaren som du beskrev och allt verkar fungera perfekt.
Med kylarvätskan gjorde jag så här: tömde ur all gammal grön vätska genom dräneringen på kylaren och motorn, fyllde med rent vatten , körde motorn varm, tömde ur igen, blandade ihop blå vätska och vatten 50/50, fyllde i sakta , varmkörde och tilläggsfyllde lite, kallnade ner under natten och kontrollerade idag och allt verkar vara ok.
Lite nervöst är det alltid när man håller på kamremmar, har tidigare bytt på Passat, BMW, och gamla 740 men aldrig tidigare på V70. Men det var ju enklare jämfört med Passat och Audi. Hur ofta ska man byta på V70-02, har läst 12800 mil / 8 år. Stämmer det ?

Mvh elma
Timing belt
For proper functioning of the engine and emission control systems, the timing belt and belt tensioner must be replaced every 105,000 miles (168,000 km). Engine damage will occur if the belt fails. "Dette er hentet fra service protocoll på en S 60 2004 Tipper at det er samme anng din bil,men sjekk med bilia just in case!! Selv kjører jeg en 2002 2.0 turbo automat som reime er blitt skifta på.Bilen er gått 127000km.Og i følge bilia her i Oslo er det evt 160000km eller ved 10 år på bilen,og bilen runder 10 år i sept . Så jeg har skifta i god tid Lykke til!! :-)-)

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]