Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
#604168
Varför gör inte T5:an bättre ifrån sig i fabriksuppgifterna för acceleration trots rejält övertag i effekt (240 vs. 215), modern dubbekopplingslåda, och även visst övertag i nästan 100kg lägre tjänstevikt?

S80/V70 D5 Geartronic är bara en tiondel långsammare till 100 än S80/V70 T5 med PS.
Användarvisningsbild
av crumpets
#604171
Överlag presterar powershiften rejält dåligt tycker jag, fabrikssiffermässigt. Myckte sänk acc på de flesta motorer verkar det som. Sedan är det ju medeleffekten som tar kärran från stillastående, svårt att starta på riktigt högt varv utan launch control, i medeleffekt genom hela registret torde väl dieseln vinna ordentligt? För att utnyttja bensinarens högre toppeffekt borde en tätstegad lågt utväxlad låda låta den dra ifrån riktigt rejält, men en ej prestandainriktat utväxlad bil lär dieseln få stor fördel.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#604196
Powershiften har varit värdelös på många sätt. Då det inte är en "volvolåda" tror jag volvo inte satsade så mycket från början på att anpassa denna låda och hoppades kanske utveckla en egen. Har för mig det var i AM&S som den accelererade sämre än manuell låda och dessutom förbrukade mer bränsle........Kanske har man gjort det bättre nu?

0-100 genererar massa hjulspinn, i synnerhet vid starka framhjulsdrivna bilar. Det är helt enkelt svårt att få ned kraften utan en hård diff. Hadem man kört 0-150 hade skillnaden blivit större tror jag.
av Calvin
#604224
Powershift-lådan är utvecklad av Ford. En anledning till att den bara finns till "Ford-motorerna".
Användarvisningsbild
av crumpets
#604252
Det är alltså en dubbelkopplingslåda, precis som vw DSG. Fast den presterar sämre på alla punkter.
Användarvisningsbild
av crumpets
#604310
D5 har en japansk aisinwarnerlåda. Gammal hederlig med momentomvandlare. Båda två är sexväxlade.
av Lövet
#604314
Powershiftlådan tillverkas av Getrag på uppdrag av Ford
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Power ... ansmission
Användarvisningsbild
av StringerBell
#604590
Trots att fyrcylindriga motorer är framtiden för Volvo enligt deras egen utsaga är det konstigt att inte satsar på T5-motorn mera än som som en utfyllnad i effektområdet 180hk - 306hk för bensinare.

Hela tiden eller bara när du gasar?

Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]