Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KnotVillage
Var hittar man en dimmer som som håller ljuset tänt cirka 15sek innan det börjar släckas. Tänkte montera det till mina dimljus så när man blinkar så lyser dimljuset i 15sek och när man låser bilen så lyser båda.

Vet att biltema har men eftersom den bara får en kort signal från blinkersen så orkar den inte driva 55W i 15sek.
av TomasL
Så du menar att dimljuset ska tända sig varje gång du blinkar??
En dimmer ska du absolut inte ha möjligvis ett tidrelä (frånslagsfördröjt) som får en puls ifrån blinkersen och sedan ligger kvar i den tiden du vill ha.
Tänk bara på att dimljus i kombination med halvljus är olagligt. Inte roligt att möta en bil med dimljus på när det är mörk. :wink:
av KnotVillage
Precis, när jag tänder hö blinkers så ska hö dimljus tändas i 15sek, sen när jag låser bilen så tänds båda dimljusen i typ 15sek.
av TomasL
Det fixar du med ett 12V tidrelä där du kan ställa in frånslagsfördröjning på 15sek.
Sen blir det ju en del koppling också.
Tänk också på att det är olagligt att ha dimljus tändt samtidigt som halvljuset även om det bara är ett dimljus.
Tänk på dina medtrafikanter. Dimljus bländar faktiskt en hel del. Det finns en anleding till att lagen finns.
Så nog med moralkakor. :wink:
av KnotVillage
Var hittar jag ett tidsrelä. jag ska ju inte ha dimljusen på när jag kör utan bara när jag blinkar och låser bilen.
av TomasL
Jag år kanske öite väl gnällig här men jag är så trött på alla som kör med halvljus och dimljus när det är mörkt. Tycker det är riktigt irriterande.
av masi
Nä, det blir väl inte lagligt på en v70n, men så är det kopplat på de flesta nyare bilar. Har ni aldrig mött en svängande passat eller skoda? Alltså, vänsterblink resulterar i all vänster dimljus/kurvljus tänds och samma för höger sida...
/Mats
av TomasL
Jo jag har mött bilar mef den funktionen men det blir olagligt på alla bilar som är helbilsgodkända och inte har den funktionen från början. Spelar ingen roll att vissa nya bilar har det. Dom är helbilsgodkända med den funktionen.
Användarvisningsbild
av thorell
TomasL skrev:Jo jag har mött bilar mef den funktionen men det blir olagligt på alla bilar som är helbilsgodkända och inte har den funktionen från början. Spelar ingen roll att vissa nya bilar har det. Dom är helbilsgodkända med den funktionen.
Och i och med att de är helbilgodkända (och lagliga) så är det mindre irriterande?

Håller väl med dig i sak TomasL; dimljus och halvljus tillsammans är riktigt irriterande. Jag kör mycket bil under vinterhalvåret, och möter ofta bilar med den här kombinationen, och ofta blir man riktigt bländad.

Men det gäller mötande trafik på mörk väg. Om TS vill skaffa sig fattigmanskurvljus (som jag kallar Skoda/VW:s) så kan de få gånger dimljuset är tänt knappast bli till ett irritationsmoment? Att det är olagligt är en annan sak.

Sen tycker väl jag i och för sig att Skoda/VW:s "kurvljus" är riktigt störande, i och med att jag när jag ser en bil med ett dimljus tänt reagerar med tanken "Varför kör idioten med dimljus på när ett är trasigt?!?" för att sedan komma på mig själv att det är just kurvljus. Och det är ju allmänt känt att det är störigt att komma på sig själv när man tänker fel.
Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]