Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi får väl se om det kommer en riktig FL på V70II MY13, om den kommer MY14 som det sägs tycker jag att det är för sent.

Sen har det ju blivit längre produktlivscykler i bilbranschen än tidigare. Många nya modeller, t ex Golf, Passat, Peug 308 o i viss mån Merca E-klass är ju inte nya helt från grunden utan stora facelifts (inte mercan kanske men de andra).
PH
MartinS skrev:Knirr och knarr kan jag hålla med om saknas i XC60
Min XC60 är den "knarrigaste" bil jag någonsin haft. Eftersom alla fack och ytor är av hårdplast uppstår ljud överallt.
Isskrapor och liknande man har i dörrfacken måste lindas in i något mjukt, annars skallrar de. Samma med handskfacket.
Passagerarens säkerhetsbälte skallrar mot B-stolpen när man inte har passagerare, även själva stolen låter när ingen sitter där.
Lite synd eftersom själva bilen är ganska tyst, eller så är det därför småljuden hörs så tydligt.

Mycket av oljuden tror jag blir värre eftersom jag kör diesel, en T6 borde skallra mindre.
Vad gäller kvalitetskänslan tycker jag att XC60 är både bättre och sämre än V70II. Har haft båda.

XC60 är bättre ihopskruvad men materialen är tunnare/pappigare men med bättre känsla. Volvo har på XC60 pressat underleverantörer så att man som kund märker det efter ett tags användning. Vid första anblicken ser allt väldigt premium ut. Jag vet inte om detta gäller för märken som BMW och Audi också men min A6 från 2007 var allt annat än "pappig".

Utrymmesmässigt känns XC60 klart större i kupén, både längden och bredden som är fantastisk. Men det är väl inte konstigare än att man placerat skiljeväggen mellan kupé och bagage olika på bilarna. Lastar man upp till insynsskyddet är V70 större men upp till tak skulle jag gissa att volymen är mer eller mindre identisk eftersom XC60 är klart högre.

XC60 ser klart modernare ut än V70 men körmässigt känns den inte speciellt modern förutom då kanske den höga sittpositionen. Chassit på XC60 är stumt och inte speciellt trevligt, känns inte premium. Utseendet är ju det som lockar köparna och även att man i början var lite unik trots att man köpte Volvo, men det gäller ju inte längre.....
Biltoken skrev: Utrymmesmässigt känns XC60 klart större i kupén, både längden och bredden som är fantastisk. Men det är väl inte konstigare än att man placerat skiljeväggen mellan kupé och bagage olika på bilarna. Lastar man upp till insynsskyddet är V70 större men upp till tak skulle jag gissa att volymen är mer eller mindre identisk eftersom XC60 är klart högre.
Jag kan bara hålla med, kupén i XC60 känns mycket rymligare än V70 även om innermåtten inte visar det så tydligt. Jag kollade lastvolymen på V70 och XC60 och det skiljer faktiskt 65liter till V70'ns fördel. Den sluttande bakrutan är en stor nackdel jämfört med V70'ns relativt vertikala. XC60 har 490 liter och V70 555liters bagage. Jag upplever XC60 som tydligt mindre i bagaget än V70, men ändå ganska stort jämfört med andra cross-overs.

Jag håller också med dig om pappigheten i materialvalet, volvos äldre bilar känns mer påkostade efter en tids användning. Däremot är jag imponerad av hur så pass visuellt klena material kan vara tysta så, men jag har kanske haft tur med min XC60 som bara har några hundra mil kvar till 7000mils sträcket.

/Martin
Som jag har fattat det är det väl upp till gardinet/insynsskyddet som man drar över bagaget...

Mvh
Per
XC60 har ca 10 cm kortare lastyta till baksätets ryggstöd, nedfällt är det nog det samma , men det är inte så konstigt eftersom XC60 är 20cm kortare än en V70.
När ni säger att XC60 är "pappigare" invändigt så skulle det vara intressant om ni beskriver var och varför ni tycker så.
Jag tycker själv inte att det är så.
Jag upplevde V70II mycket sämre i passform och i sammansättning, även framstolarna (dynamic) var både kortare och känslan att stoppningen var tunnare(skinnklädsel)
perhall skrev:D5-dieseln från 2009 bidrar helt klart till en högre ljudvolym, åker rätt ofta i en sån och tycker att motorn hörs mycket hela tiden..../PH
Nej, den hörs bara vid gaspådrag och det gör mig ingenting! :mrgreen:

Och på tomgång naturligtvis, det är ju en diesel...

Det är vibrationer och skaller jag inte gillar.
Jag åker med en kollega i XC60 D5 MY09 och bara i varierad statstrafik, hör motorn hela tiden precis som i A6 diesel, Touran diesel m fl 4-cyl dieslar. Ligger som en kuliss.

Stolarna i V70II är ingen höjdare, det stämmer. Bättre förr... /PH
V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]

Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre […]