Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
stänkarn skrev:har precis samlat på mig en kardan av varje typ till min v70 awd. Så när jag plockade ner min och la den bredvid den anadra så såg jag att den är längre en den jag köpt( den vänstra på din bild). Surt sa räven.
Vad är de som är längre i xc70 som den vänstra kardan är till? Den kardanen känns ju "skapligt" lätt att renovera gummi och lager på. Så den skulle man ju vilja köra med. Men då krävs det ju att man kan byta det som skiljr mellan v70 och xc70?
Den vänstra är till 97 och första halvan av 98.
Användarvisningsbild
av ketto
andra medbringare på -99 (kan va sena -98:or oxå), är typ svarvad med en fördjupning så en kant bildas runt medbringaren, därav mindre CV-knutar och längre kardan... Är min teori iaf!
av Henke3
Förutom knut och medbringarstorlekarna så skiljer längden på viscokopplingen och momentröret ca 80mm (längre på -97 och tidiga -98:or)
av xcfredde
*pettson* skrev:Ja det det gäller 1997 till 2000 tänker jag.
Jag har försökt att bena lite i vad för delar som finns att få tag i och hur man gör för att fixa problemen.
Ocker på lagerfronten verkar ju vara nåt som man gillar, där försöker jag just nu få fram alternativ. Men jag har just blivit upplyst om att det finns 4 typer av lager.
Det är där jag inte riktigt är med. Två typer har jag varit för, därför jag är nyfiken på om det verkligen finns 4 eller om den som upplyst mej räknat in nyare kardaner dessutom.

Tidiga kardantypen där man skruvar isär kardanen med en skruv har en typ av stödlager. Det gäller kardanen som skruvad ihop och har medbringare på 95mm
Kardantypen som kom efter är drygt nån decimeter längre (ögonmått bara) och är inte ihopskruvad. Har om jag inte minns fel 85mm medbringare istället. Den har en lagertyp.
Bägge dom typerna kan jag byta stödlager på. Lagren är tyvärr dyra i nuläget, därför jag försöker knyta ihop det med en bättre leverantör.

Det verkar gå att få tag i både knutkors och knutar till ändarna till bägge sorterna på öppna marknaden. Men även här måste jag försöka fastställa hur många typer det finns. Två sorter.. eller 4.

Två typer nedan, vänstra är den kortare och har skruvad delning.
Bild

Menar du att det är möjligt att byta lager på den högra axeln på bilden? Hur?
Har en "höger på bilden" i garaget som hellre borde sitta på min bil... (vill inte lägga 5000-10000kr på en ny axel).
Och nu när snön kommit känns det tråkigt att köra v70xc "fwd". :???:
av *pettson*
Ja det går att byta det stödlagret. Jag har gjort det många ggr. Vi pratar om den högra kardanen som är till sen 98 och lite framåt, som inte är ihopskruvad.
Jag har inte för avsikt att göra en beskrivning till detta då det kan bli tokfel och dyrt om man inte är nogrann och har rätt verktyg.
Enklast och bäst, är att låta nån som kan det göra jobbet, därmed INTE sagt att man måste välja mej för det.

Naturligtvis kan man ogilla det, men så är det i realiteten.
Har man problem med den tanken är man välkommen att skicka ett pm om saken.
av Henke3
Hittade en bild på typ3 axeln, alltså för årsmodell -00.
Som synes är "fötterna" på lagerhållaren osymmetriska.

Bild
av Bjornn
Är lagret verkligen vulkat fast? Brukar ju gå att dra av gummit, isåfall kan man ju mäta alla ytor på lagret så man får rätt.
Användarvisningsbild
av ketto
Mitt lager på min kardan, den vänstra på Pettson`s bild är inte fastvulkad utan de går att byta lager! Man får ta en hylsa som är lika stor och knacka ner de nya lagret på plats om lagret visar sig vara sopslut! Slutsats: Går att mäta lager!
av *pettson*
Det jag hade råkat ut för är att det funnits två varianter av samma lager.
Ett där gummit är vulkat mot lagret och mot ytterringen.
Ett där gummit är vulkat mot ytterringen och där lagret är intryckt bara.
Tyvärr är det vanligt att äldre gummina blir skit, då hjälper det inte att bara byta lagret så att säga.
Hela stödet måste då bytas. Men det ser man ju enkelt om det SER helt ut och låter illa, då är det lagerdags bara.

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]