Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en XC90 T6 -04 som för oljud som jag upplever kommer från bakvagnen.
Det börjar med ett dovt brummande som uppkommer vid ca. 40km/h och avtar vid ca. 45-50km/h, sedan uppstår ljudet igen men i mycket ljusare form (lite mer tjut) vid 70km/h som avtar vid ca. 80km/h.
Har lagt märke till att oljuden är betydligt högre när bilen är i rullande läge, dvs när man ej gasar, t.ex i nedförs lut. Och låter mindre när bilen driver t.ex vid uppförs lut.
Båda hjullagrena bak är nyligen bytta så det "borde" inte vara detta som låter?
Vad kan detta bero på?
Tack för info ... tyvärr tror jag inte att det beror på hjullagrena bak då jag bytte den högra i somras och den vänstra nu för 2 veckor sedan.
Misstänker ngt med drivlinan ... får se om bilbolaget (volvo) kan ge ngt svar imorgon då de skall få provköra den och lyssna.
Tyvärr inte handbromsbackarna heller ... hade bilen inne på snabbkoll på Volvo idag.
Ljudet kommer troligen från fel i vinkelväxeln i haldexsystemet. *suck* ... krävs att de plockar ner haldexen för att kunna avgöra exakt vart felet sitter.
Det blir billigt det ... :cry:
Undra om man kan fylla på olja i systemet och se om det skulle räcka ... jag såg att det var ett oljeläckage däromkring ... eller så kanske det bara är "a waste of time and money"?

Alla tips är välkomna! :D
Hobbepropp skrev: Undra om man kan fylla på olja i systemet och se om det skulle räcka ... jag såg att det var ett oljeläckage däromkring ... eller så kanske det bara är "a waste of time and money"?
Ja, det är det naturligtvis om du inte först åtgärdar läckaget.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]