Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VOLVOVOLVO
Är det någon som vet vad skillnaden är mellan en lambdasond till s70 165 Hk motor årsmodell 98 och 99. Bosh har ersättningslambda för 98 men inte 99. Biltema skiljer inte alls på det utan man har tre olika 2,3 eller 4 kablar. Vad är den egentliga skillnaden????
Volvo tar 2258:- för främre lamdasond. Biltema tar 398:-. Biltema anger heller inte att det skulle vara olika för främre och bakre lambdasond. Skulle vara mycket spännade att få klarhet i detta
av meckar Lasse
hej! jag har bytt lambda tre gånger . inte jag utan tidigare ägare.jag har bytt en gång.vid ägarbytet fanns kvitto på byte av lambda hos volvo för tio månader sedan. när jag misstänkte fel på lambdan kontaktade jag volvo,som testade bilen.lambdan var åter kass.volvo var kanon att göra med inget snack.nyfiken som jag är frågade jag teknikern, angående lambdan. lambdan har olika värden som styrboxen tar emot , som sedan ser till att rätt bränsle och luft kommer,rätta mig om jag fel.
av Frigge
VOLVOVOLVO skrev:Är det någon som vet vad skillnaden är mellan en lambdasond till s70 165 Hk motor årsmodell 98 och 99. Bosh har ersättningslambda för 98 men inte 99. Biltema skiljer inte alls på det utan man har tre olika 2,3 eller 4 kablar. Vad är den egentliga skillnaden????
Volvo tar 2258:- för främre lamdasond. Biltema tar 398:-. Biltema anger heller inte att det skulle vara olika för främre och bakre lambdasond. Skulle vara mycket spännade att få klarhet i detta
Det är INTE samma lambda på en 98 som på en 99:a. Dom har totalt skilda motorstyrsystem. Biltemas lambdasonder fungerar inte,därför är den billig. Köper du en sådan så räkna inte med att fixa bilen.
Främre o bakre lambdasond är inte samma,dom jobbar helt olika.
av *pettson*
Frigge skrev:
VOLVOVOLVO skrev:Är det någon som vet vad skillnaden är mellan en lambdasond till s70 165 Hk motor årsmodell 98 och 99. Bosh har ersättningslambda för 98 men inte 99. Biltema skiljer inte alls på det utan man har tre olika 2,3 eller 4 kablar. Vad är den egentliga skillnaden????
Det är INTE samma lambda på en 98 som på en 99:a. Dom har totalt skilda motorstyrsystem. Biltemas lambdasonder fungerar inte,därför är den billig. Köper du en sådan så räkna inte med att fixa bilen.
Främre o bakre lambdasond är inte samma,dom jobbar helt olika.

*Det är INTE samma lambda på en 98 som på en 99:a. Dom har totalt skilda motorstyrsystem. Biltemas lambdasonder fungerar inte,därför är den billig. Köper du en sådan så räkna inte med att fixa bilen.
Främre o bakre lambdasond är inte samma,dom jobbar helt olika.*

Hmm som han sa.. dom hade till 98.. inte till 99..
Det är ju inte därför den är billig...
volvos till en 1998 kostar med över 2000 spänn... och där fungerar biltemas utmärkt..
Sålänge vi talar om en 4 tråds... och en som INTE är en 5 volts lamdasond och inte en digital sond.. så klarar dom sej utmärkt.. :wink:

Vad gäller främre och bakre sonder så OFTA är det samma... har inte kikat i detta fallet..
Skillnaden är ju att jag vill att den ena sonden ska *tala* och den andre ska vara tyst.. men det skiljer det inte på konstruktionen för.. Det löser man ju med programvarureglerna.
som på S80 däremot är det en 5 tråds till främre och en fyrtråds till bakre..
av VOLVOVOLVO
Tack för visat intresse! Kul att få veta lite mer. Har nu börjat inse att jag måste använda en original.
Intressant nog har jag hittat orignaldel på hos Denso i USA. Det funkar att beställa till Sverige och kostar inkl frakt 1475:-
Det som är lite konstigt är att de skriver att det är till B5254FS. Sådana finns ju inte i sverige. Här heter de ju B5254S. Men om man knappar in artikelnumret (91 255 83) menar de att de har en helt korrekt ersättningsvara från Denso så jag antar att det inte kan vara fel.
Däremot hittar jag inte bakre sensor hos dem. Det är också en Denso med art nummer 91 255 46. konstigt...
Någon som vet om det är skillnad på 5254FS och 5254S?
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
VOLVOVOLVO skrev:Någon som vet om det är skillnad på 5254FS och 5254S?
F=Katalysator. Beteckningen togs bort efter -92 eller -93 årsmodell, eftersom ju alla motorer har katalysatorer. Så Densos ersättningssond kommer säkert funka utmärkt! Hade det inte gått att beställa den från Japan förresten? Fast det kanske hade blivit dyrare =/
Användarvisningsbild
av CarMan
ska du ha både främre & bakre sonden? låter konstigt
av VOLVOVOLVO
Nej jag skall bra ha den främre. Men det känns ju seriöst att kunna knappa in artikelnumret och faktiskt hitta delen. Inte helt enkelt i Sverige. Verkar bara vara Volvo som kan fixa det.

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]