Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ivenblixt
Isuck skrev:Okej tack för tipsen! Den sidan där vajern är "för lång" har kärvat förut och inte gått tillbaka ordentligt när man dragit bromsen. Men känns fortfarande som vajern borde kortas genom att man skruvar nånstans :roll: Det ni säger är att jag helt enkelt bara ska smörja ordentligt å sen pumpa på fotbromsen så fixar det sig, låter skumt, men ska testa :)
Skrev precis i en annan tråd också. för mig var problemet att handbromsarmen gick i sitt endläge. Troligen någon automatjustering som inte fungerar? Då fick jag iaf släppa på handbromsvajern och lossa muttern som håller fast handbromsarmen på oket och sen flytta den några splines-steg så att den inte nådde endläget längre. Nu tar den lika "bra" på båda sidor. Fortfarande för dåligt för besiktningen dock... Blir nog nya ok trots allt...
Användarvisningsbild
av MartinS
Ivenblixt skrev:
Isuck skrev:Okej tack för tipsen! Den sidan där vajern är "för lång" har kärvat förut och inte gått tillbaka ordentligt när man dragit bromsen. Men känns fortfarande som vajern borde kortas genom att man skruvar nånstans :roll: Det ni säger är att jag helt enkelt bara ska smörja ordentligt å sen pumpa på fotbromsen så fixar det sig, låter skumt, men ska testa :)
Skrev precis i en annan tråd också. för mig var problemet att handbromsarmen gick i sitt endläge. Troligen någon automatjustering som inte fungerar? Då fick jag iaf släppa på handbromsvajern och lossa muttern som håller fast handbromsarmen på oket och sen flytta den några splines-steg så att den inte nådde endläget längre. Nu tar den lika "bra" på båda sidor. Fortfarande för dåligt för besiktningen dock... Blir nog nya ok trots allt...
Köp inte på biltema, det är mitt råd. Jag fick lämna tillbaka mitt då handbromsen inte var schysst på ett helt nytt ok.

/Martin
av Ivenblixt
Efter att inte ha klarat efterkontrollen för en för klen handbroms så köpte jag nya ok (Biltema). Tänkte att nu kan det ju OMÖJLIGT vara dåligt, men jo... Det blev i princip ingen skillnad... Besiktningsmannen sa att det kunde vara beläggen som var dåliga. Biltemas belägg sa han t.ex. var dåliga. Jag vet inte vad som sitter, men det kan säkert vara Biltema.

Vad tror ni, kan det vara beläggen? Bakbromsarna blev ju godkända utan problem, kan det ändå vara beläggen?
av Ivenblixt
Jag fick tipset av besiktningsmannen att byta beläggen, trots att dom har mycket kvar. Enligt honom så är Biltemas belägg (vet inte om det är Biltema, men mycket möjligt) riktigt dåliga och att byta till original eller Mekonomen kan göra hela skillnaden. Själv tycker jag att det låter konstigt. Handbromsen känns så grymt svampig trots nya ok. Man ser tydligt att spelet är mycket större på höger sida än vänster. Men jag tycker ändå att bromsverkan på höger sida borde vara tillräckligt för att få stopp på bilen, men det är nätt och jämnt att den låser hjulen (hjulet) nu när det är vinterväglag. Duger inte för bilprovningen...
Användarvisningsbild
av BlackXS
Lånar tråden.

Någon som har tips för mig? :lol:

Bytte bromsoken med hållarna samt skivor bak på bilen, och nu tar inte handbromsen alls förutom i sitt högsta läge som är 7-8 steget?

är det bara spänna och se glad ut eller är det risk att man spänner för mycket så vajern går av när jag drar åt? :?: :)
Användarvisningsbild
av MartinS
BlackXS skrev:Lånar tråden.

Bytte bromsoken med hållarna samt skivor bak på bilen, och nu tar inte handbromsen alls förutom i sitt högsta läge som är 7-8 steget?

är det bara spänna och se glad ut eller är det risk att man spänner för mycket så vajern går av när jag drar åt? :?: :)
Biltemaok?

/Martin
Användarvisningsbild
av BlackXS
MartinS skrev:
BlackXS skrev:Lånar tråden.

Biltemaok?

/Martin

japp biltema bromsok och bilia bromsokshållare

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]