Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nilsildur
Soulman skrev:Jag vet inte vad Volvos sportchassie är, om man väljer det separat. Jag har R-Designpaket men skulle aldrig kosta på det igen.
Vill du ha sport för utseende och väghållning skulle jag satsa på eftermarknadssänkning. Då kan du välja till progressiv servo som inte går i R paketet. Styrkänslan är nåt av det absolut sämsta på V70 och det löses inte med Volvos definition på sportchassie.
Blir knepigt att få till med tjänstebil... annars säkert en utmärkt idé.

//N
av ricki
Nilsildur skrev:Tjena.

Prioriterade dragkrok, sportchassie, gubb-läpp (bakre spoiler) och hi preformance multimedia istället... Vet inte vad laminerade skulle tillföra i ljudbilden, men jag är ju sjukt nöjd som det är.

I grunden är det en T4F momentum med större stereo, sportchassie och dragkrok (och gubbläpp). Tror jag har offerten kvar någonstans om du vill ha ALLA detaljer :D

//N
Tack ändå. Men jag börjar faktiskt efter alla trådar jag läst här på forumet få en ganska bra bild över vad jag vill ha för utrustning på de bilar jag väljer mellan.

Det som är stora frågan för mig nu är V70 T4F aut eller V60 DrivE aut? Skulle klara mig fint på en V60 och då få en lite modernare bil med vad jag läst mig till bättre chassi. Men V70 är (för mig lite oförståeligt) billigare och då får jag en väldigt komfortabel bil men massa extrautrymme.
av Soulman
Nilsildur skrev:
Soulman skrev:Jag vet inte vad Volvos sportchassie är, om man väljer det separat. Jag har R-Designpaket men skulle aldrig kosta på det igen.
Vill du ha sport för utseende och väghållning skulle jag satsa på eftermarknadssänkning. Då kan du välja till progressiv servo som inte går i R paketet. Styrkänslan är nåt av det absolut sämsta på V70 och det löses inte med Volvos definition på sportchassie.

//N
Då väljer du absolut sportchassie och progressiv servo. Vet inte vad det kan tänkas kosta, men förmodligen mycket billigare än R-Designpaketet.
av Soulman
ricki skrev:
Nilsildur skrev:Tjena.

Prioriterade dragkrok, sportchassie, gubb-läpp (bakre spoiler) och hi preformance multimedia istället... Vet inte vad laminerade skulle tillföra i ljudbilden, men jag är ju sjukt nöjd som det är.

I grunden är det en T4F momentum med större stereo, sportchassie och dragkrok (och gubbläpp). Tror jag har offerten kvar någonstans om du vill ha ALLA detaljer :D

//N
Tack ändå. Men jag börjar faktiskt efter alla trådar jag läst här på forumet få en ganska bra bild över vad jag vill ha för utrustning på de bilar jag väljer mellan.

Det som är stora frågan för mig nu är V70 T4F aut eller V60 DrivE aut? Skulle klara mig fint på en V60 och då få en lite modernare bil med vad jag läst mig till bättre chassi. Men V70 är (för mig lite oförståeligt) billigare och då får jag en väldigt komfortabel bil men massa extrautrymme.
Jag var i samma dilemma och V60 skulle blivit prutat och klart 35.000 dyrare med samma spec som V70. Det är inte så konstigt egentligen, för V60 är i alla lägen en mycket modernare bil och framför allt mer körglad. För mig gjorde mellanskillnaden valet.
Användarvisningsbild
av Bosa
Hur är en T4 om man hänger på en släpvagn med alukåpa bakom lastad med t ex skoter, har en 4P Twin XL som är 5,07 x 2,25 m. Känns som att en liten 1,6:a kan vara i minsta laget. Nuvarande V70N 140hk drar iväg redigt i förbrukning när jag hänger på släpvagnen samt att man får verkligen planera sina omkörningar. :D

Lulla på efter landsväg är dock inga problem även om soppaförbrukningen drar iväg.

Känns som att D3 alternativt T5 är att föredra framför T4 för min del.
av perhall
Soulman skrev:
Nilsildur skrev:

//N
Då väljer du absolut sportchassie och progressiv servo. Vet inte vad det kan tänkas kosta, men förmodligen mycket billigare än R-Designpaketet.
4900+3000 brutto

Progressiv servo tror jag är en riktigt bra idé/PH
av jpu
Går av någon anledning inte att välja prog servo + sportchassi...
Användarvisningsbild
av Racetwin2
sportchassit är samma som R-design. Tänk på att V70 original är väldigt mjukt satt och inte ens med sportchassi är den i närheten så hård som BMW eller Audi med sportchassi.

När jag beställde sportchassi till min så ingick dessutom nivåreglering och det var oförskämt billigt. Sedan valde jag dynamicstolarna också.
Användarvisningsbild
av Krollspell
jpu skrev:Går av någon anledning inte att välja prog servo + sportchassi...
Nej det går tyvärr inte. Satsa på four-c om du kan leva utan r-design. Då kan få du justerbar servo, och advanceläget i four-c är styvare än vad det s k sportchassit är. På köpet får du dessutom en tystare bil eftersom vägljud inte fortplantar sig upp i kupén på samma sätt med Öhlins.

"Four-c övervakar systemet i bilen, vägen och föraren 500 gånger pr sekund och justerar varje stötdämpare för att upprätthålla optimala vägegenskaper. I systemets hjärta finns Volvos semiaktiva fjädring med kontinuerligt styrda Monroe-Öhlins stötdämpare. Vidare samverkar Four-C med DSTC-systemet, motor, bromsar och styrning"

Min första S80 V8 ´07 gick tystare än vad min S80 ´10 gjorde och jag fattade inte varför, inte förrän verkmästaren på Volvo frågade om jag inte hade haft four-c i min förra, vilket jag hade. Där har du anledningen, four-c gör en ganska stor skillnad vart då svaret.. Min -10 hade sportchassiet inkl. sänkningen.

Dessutom begränsar tyvärr r-designpaketet urvalet när det gäller stolval, klädselval och även inredningsvalen. Men snyggt är r-paketet men man får som sagt offra en del utrustning. Men vissa delar som pedaler etc. kan du få eftermonterat.
Senast redigerad av 3 Krollspell, redigerad totalt 0 gång.
av perhall
Synd bara att 4C är så dyrt i Sverige. I TYskland är alla andra grejer nästan mycket dyrare än i Sverige, men 4C kostar bara dryga 10.
PH

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]