Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det funkar självklar att automattvätta bilen med rails. Jag har kört automattvättar minst en gång/vecka med mina bilar sedan 2005. Har fått en repa en gång på ca 300 tvättar av själva borstarna men annars fungerar det grymt bra. Inga rosor eller repor. Helt slät och fin lack.
Kollade just bilpriser.se ang. andrahandsvärde för etanolbilar. Genomgående så är 2,5FT några tusen billigare än 2,5T med samma spec. Lite oväntat, jag trodde att det skulle vara tvärtom. Samma lär ju gälla för T4/T4F sen.../PH
perhall skrev:Kollade just bilpriser.se ang. andrahandsvärde för etanolbilar. Genomgående så är 2,5FT några tusen billigare än 2,5T med samma spec. Lite oväntat, jag trodde att det skulle vara tvärtom. Samma lär ju gälla för T4/T4F sen.../PH
Intressant, har inte bestämt mig än gällande T4 el T4F. Servicen verkar ju vara dyrare å mer ofta på T4F. Vi hade etanol bilar på min förra arbetsplats å dom drog mycket mer än bensinarna. Svårt det där.
Racetwin2 skrev:Adra prisvärda saker är subwoofer. Vet dock inte om det går att beställa till High Performance numer. Förr kostade den under 5000kr och ger en sjuhelvetes bas.
Nej det var alldeles för prisvärt så det valet har volvo plockat bort i nya prislistan. :evil:
Racetwin2 skrev:Det funkar självklar att automattvätta bilen med rails. Jag har kört automattvättar minst en gång/vecka med mina bilar sedan 2005. Har fått en repa en gång på ca 300 tvättar av själva borstarna men annars fungerar det grymt bra. Inga rosor eller repor. Helt slät och fin lack.
Tvättar för det mesta för hand och är då i vägen. Blir repor när du försöker tvätta bakom och emellan med borste. Samma sak när du sopar snön från taket. Och är FULA, särskilt sticker ännu upp som silverfärgade. Nej tack. Men smak är så olika, jag tänker bara praktiskt.
Nian skrev:
perhall skrev:Kollade just bilpriser.se ang. andrahandsvärde för etanolbilar. Genomgående så är 2,5FT några tusen billigare än 2,5T med samma spec. Lite oväntat, jag trodde att det skulle vara tvärtom. Samma lär ju gälla för T4/T4F sen.../PH
Intressant, har inte bestämt mig än gällande T4 el T4F. Servicen verkar ju vara dyrare å mer ofta på T4F. Vi hade etanol bilar på min förra arbetsplats å dom drog mycket mer än bensinarna. Svårt det där.
Jag tror inte det blir någon skillnad ekonomiskt i slutändan. 6000 extra vid inköp, samma eller lite mindre vid försäljning.
10-11 kr per mil istället för 12 kr att tanka.
Lite mer servicekostnader.
Kanske lite större risk för problem med etanol (det är väl därför de är billigare som beg).
Slipper skatten 5 år som annars är ca 1000/år.
Förmodligen skiljer det nästan ingenting i slutändan.
/PH
Fast frågan är om det verkligen stämmer? Bilpriser är ju inget facit och jag har svårt att se någon anledning till att samma motor, utan möjligheten till fler bränslen, skulle vara dyrare.
andreas_lofgren skrev:
Fast frågan är om det verkligen stämmer? Bilpriser är ju inget facit och jag har svårt att se någon anledning till att samma motor, utan möjligheten till fler bränslen, skulle vara dyrare.
Kan vara det ökade servicebehovet som dämpar köplusten något, och som därmed påverkar priserna.
A: Jag tycker också det verkar konstigt men jag råkade vara med på ett hörn när systemet byggdes och det är ju verkligen ett stabilt och bra system för det fångar variationer mellan modeller på ett bra sätt. Jag testade olika årsmodeller etc. Det har eg. bara varit problem med FT-bilar som gått 20tmil + så det borde inte ge genomslag i bilpriserna.../PH
perhall skrev:
Nian skrev:
Jag tror inte det blir någon skillnad ekonomiskt i slutändan. 6000 extra vid inköp, samma eller lite mindre vid försäljning.
10-11 kr per mil istället för 12 kr att tanka.
Lite mer servicekostnader.
Kanske lite större risk för problem med etanol (det är väl därför de är billigare som beg).
Slipper skatten 5 år som annars är ca 1000/år.
Förmodligen skiljer det nästan ingenting i slutändan.
/PH
Ja det är väl kanske inte så står skillnad.
Skatten ligger ju på 1000kr/år för T4F, vad ligger den på för T4:an?

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]