Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har hört flera människor kommentera Volvos prioriteringar när det gäller chassie på V60. Alla som sagt något till mig anser det vara idioti.
av perhall
apersson850 skrev:Jag har nog mest haft vuxna i baksätet, och det har fungerat bra i min XC70, som väl ska vara lika stor i det avseendet som V70. De fram får väl sitta väldigt långt bak om barn inte ska få plats i baksätet?

Däremot gnirkar det lite om min baklucka ibland. Det har jag förstått är ganska vanligt.
Det är samma utrymme i XC och V. Och ok med utrymme bak men däremot finns ju inget utrymme under stolen där man kan stoppa sina fötter, vilket gör att man kan uppleva bilen som sämre än mätdata ger vid handen. På de flesta konkurrentbilar finns utrymme under stolarna./PH
Användarvisningsbild
av apersson850
Folk sitter kanske olika högt, då? Det är inte så ofta jag sitter bak i min egen bil, men när jag suttit bakom dottern, exempelvis, har det funnits plats för mina fötter. Ungen är 175 cm lång, eller nåt sånt.
av Maccie
Håller med apersson850.

Jag är 190 cm och bred. När jag sitter bakom min fru (175 cm) och hon kör så är det även för mig i min XC70 bra plats för mina fötter och knän.

Lustigt att man kan ha så olika upplevelse.
Snart dags att lämna tillbaka bilen. och jag konstaterar att mina första intryck står sig. Jag kan inte hitta nån anledning att köpa en V70 av denna generationen igen.

Helt obegripligt att detta är en så populär familjebil. Mycket trångt i kupén med framåtvända barnstolar, framför allt i baksätet.
Okänslig styrning på gränsen till obehaglig.
Ljudnivån i kupén är föredömligt låg.
God byggkvalité - inget skrammel men lite knirk i dörrarna och all elektronik funkar.
HP med Sub överraskar positivt - men FM mottagningenljudet usel.
Motorn - rekommenderar jag alla dagar i veckan som budgetval. Tillräckligt rapp och överraskande snål.
Färddatorn är verkligen oldschool och varför ska man behöva aktivera regnsensorn varje gång bilen startas?
Strålkastarspolningen dränerar behållaren på nolltid. Varför ska de duschas två gånger varje gång man duttar till för att få lite på framrutan???

Edit:
Har ju även DS som jag tycker funkar bra men absolut inte värt pengarna för mig i alla fall. BLIS känns som att den felreagerar rätt ofta och är mycket känslig för regn och snö. Fellarmar rätt ofta. Vingelvarnaren har jag inte använt annat än för att testa. Farthållaren funkar faktiskt riktigt bra och är det enda jag skulle vilja behålla, tillsammans med autobromsen som hittills aldrig behövt reagera och därför inte riktigt vet hur den funkar.
Radiouttaget bak är också himla bra, men oftast kollar pluttarna på film så den är inte så mycket använd egentligen.
Senast redigerad av 1 Soulman, redigerad totalt 0 gånger.
av Enzo
apersson850 skrev:Jag har nog mest haft vuxna i baksätet, och det har fungerat bra i min XC70, som väl ska vara lika stor i det avseendet som V70. De fram får väl sitta väldigt långt bak om barn inte ska få plats i baksätet?

Däremot gnirkar det lite om min baklucka ibland. Det har jag förstått är ganska vanligt.
Det fixar de om du säger till, nåt typfel! De lägger på nån annan typ av smörjfett tror jag.
Soulman skrev:HP med Sub överraskar positivt
Det lät nog alldeles för bra, så därför har man plockat bort detta valet i nya prislistan.
Innan bilen återlämnades pga jobbyte hann jag bli påkörd med verkstadsbesök som följd, så resterande tid åkte jag V70 -12 istället.

Jag kan meddela att HP radion i MY 12 låter betydligt bättre, men mottagningen är precis lika usel som i -11. Till och med bakluckan klapprade på klassiskt manér trots att hyrbilen var fabriksny. Riktigt dåligt. Under inga omständigheter skulle jag köpa en V70II igen.

Valet föll nu i stället på en fullutrustad Skoda Superb Elegance 1,8 TSI DSG. Här kan man snacka om mycket bil för pengarna och ungarna kan gå om varandra i baksätet om de "råkar" gå in på fel sida. En familjebil värd namnet! ;-//

Case closed. Adios Amigos!
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]