Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomasL
Här ser du hur det kan se ut:
Bild
Dock är det inte alltid såhär uppenbart. Ibland är isoleringen på kabeln hel men kardelerna är av iallafall.
Användarvisningsbild
av Vojje
TomasL skrev:en säkring skulle inte kunna gå om t.ex några kablar i kabelstammen gått av??
Om man drar tunna ledningar oskyddade, som böjs fram och tillbaka, på det sätt bilden visar kan vad som helst hända.

Skulle inte Volvo vara "premium"? Det där liknar mest Trabant :( .
Användarvisningsbild
av Vojje
limpan_ore skrev:Det som inte syns på bilden är ett plastskydd som ser lite mer premium ut :).
Puh :D .

Är du helt säker på att det inte finns en separat säkring till bakluckan, typ F6?
av TomasL
Vojje skrev: Om man drar tunna ledningar oskyddade, som böjs fram och tillbaka, på det sätt bilden visar kan vad som helst hända.
Det var ju precis det jag menade.
Det var igentligen ingen fråga utan mera ett påstående.

Nu är ju ledningarna inte helt oskyddade men det är iallafall ingen jättebra lösning.
av TomasL
Vojje skrev: Puh :D .
Är du helt säker på att det inte finns en separat säkring till bakluckan, typ F6?
Om det är säkringscentralen i vänsersidan av instrumentpanelen du menar så är väl den säkringen till belysning om jag inte kommer ihåg fel.
Användarvisningsbild
av Vojje
TomasL skrev:
Vojje skrev: Puh :D .
Om det är säkringscentralen i vänsersidan av instrumentpanelen du menar så är väl den säkringen till belysning om jag inte kommer ihåg fel.
Jag råkade bara titta i en "broschyr" innehållande ett exempel på vad som kunde finnas i säkringscentralen i bagaget.
Fast jag ser nu att den "broschyren" inte gäller så nya bilar som 2006, men jag tänkte bara så att "vi" inte gör bort oss helt i onödan :lol: .
Det vart inte så mycket tid över igår men jag tog bort allt som låg kring kablarna så jag kunde inspektera dom och dom såg hela och fina ut. Först trodde jag att jag skulle hitta felet direkt för under "premium" plastskyddet så var kablarna tejpade med vanlig eltejp så jag antog att någon tidigare ägare hade haft samma fel men så var det alltså inte. Någon decimeter ner på kabeln såg den ut att ha en otrevlig böj men det är alltså under kabelstrumpan.

Vad tror ni ska jag förstöra kabelstrumpan och gummiskyddet under för att inspektera kabeln där den har en otrevlig böj eller ska jag plocka bort innerpanelen så jag kan mäta framme vid låskistan?
av TomasL
Ja det måste du nog avgöra själv hur du vill göra.
Det går ju att "ringa" alla kablar för att se om det är avbrott i någon.
Men då måste man ju som du säger riva innerpanelen på luckan och sedan leta reda på andra endan av kabeln inne i bilen.

Du skriver några decimeter ner på kabeln, var är du då??
Det är alltså inte där kabeln syns uppe vid gångjärnet som bilden ovan för där är det ju max en 1dm kabel som är synlig.
Så var mera exakt är det som du har den "trevliga böjen"?

För att sammanfatta vilka saker som nämn[…]

Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]