Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Conny1
hallå! håller på med en renault mégane -98 classic som kupéfläkten har pajjat på. har haft den på volvo och dom sa att dom har reparerat kablage (bytt kabelsko) vid UCH som det står på kvittot. vad F-n är UCH för något? fläkten har lagt av igen. försöker hitta felet. har ström vid säkring men inte vid vredet till fläkten??? :cry: HJJJJJJJJÄÄÄÄÄÄÄLP
Användarvisningsbild
av CarMan
Conny1 skrev:hallå! håller på med en renault mégane -98 classic som kupéfläkten har pajjat på. har haft den på volvo och dom sa att dom har reparerat kablage (bytt kabelsko) vid UCH som det står på kvittot. vad F-n är UCH för något? fläkten har lagt av igen. försöker hitta felet. har ström vid säkring men inte vid vredet till fläkten??? :cry: HJJJJJJJJÄÄÄÄÄÄÄLP
jag är dålig på renault.
men UCH är huvud datorn i din bil, den styr det mästa.
kanske den har pajat?
nåt i bakhuvet säger mig att dom kanske har kopplat förbi nån gul kabel istället för at byta UCH för hur mycke pengar som helst.
(men jag kan ha helt fel!)
Användarvisningsbild
av CarMan
av Conny1
ja den kabeln är ju gul som matar ström till reglaget tror jag. hur kommer det sig att den funkade en stund (ca10min) från verkstaden. dom sa att dom bytt en kabelsko men vart sitter UCH:n någonstans? kan jag tjyva in ström på den gula kabeln vid reglaget om jag tar ström från säkringsboxen o sätter en hängsäkring i stället?? :shock: dom sa att det skulle kosta åttaoethalvttusen o fixa... :oops:
Användarvisningsbild
av CarMan
Conny1 skrev:ja den kabeln är ju gul som matar ström till reglaget tror jag. hur kommer det sig att den funkade en stund (ca10min) från verkstaden. dom sa att dom bytt en kabelsko men vart sitter UCH:n någonstans? kan jag tjyva in ström på den gula kabeln vid reglaget om jag tar ström från säkringsboxen o sätter en hängsäkring i stället?? :shock: dom sa att det skulle kosta åttaoethalvttusen o fixa... :oops:
vad har dom skrivit7sagt at dom gjort för repration?
en provisoriskrepration = det kan paja efter 10 min, bara bita i det sura....

eller lagat felet= du kan reklamera lagningen.
av Conny1
det står att dom har gjort felsökning med Clip/xr25. kupéfläkt ur funktion. Felökning + reparation kablage vid UCH. Ledningssko (VO 978262) :?: För mig låter det som att dom har bytt en kabelsko?? Den kostade 2,75:- så det måste vara en sån. Men jag hittar inte vart dom bytt den någon stans???
av Conny1
När jag tar o sätter ström direkt på fläktvredet så funkar ju fläkten som den ska... :???: vad kan hända om jag drar en ny strömkabel till vredet med en hängsäkring???
av Frigge
Troligtvis är din UCH trasig,det dom verkar gjort är ett försök att rädda den men utan resultat. Det som händer är att den blir dålig kontakt på det specifika stiftet/kabelskon som är till fläkten. När det händer blir det gnistbildning mellan kabelskon o stiftet vilket leder till att det bränns sönder,även inne i UCH:en .Du kan lätt göra som du tänkt,dra egen kabel som du säkrar.
av Conny1
Det låter som en bra idé. För vad jag förstår driver den säkringen bara fläkten? Det är väl inga andra funktioner som läger av? :???:
av Conny1
Nu funkar fläkten igen. Jag gjorde en liten fuling o drog en ny kabel. Tog ingående strömmen från säkringsuttaget till fläkten, satte en hängsäkring på 20A, tjyvade in på den gula kabeln bak på fläktvredet o vips så funkade allt igen. Kanske inte den bästa lösningen men GARANTERAT billigare än volvoverkstadens 8500:- dom skulle ha för delarna + arbetskostnad på gud vet hur mycket... :shock:
Skumt fel b230ft

Han bytte o ringen och packningen till Oljereturen[…]

Det blir ibland dyrare skador på bilen att […]

Någon som vet vilket Åtdragningsmoment[…]

Har kollat med felkoder? Har för mig att allt[…]