Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av engels
Hej!
Bilen har inte uppvisat några problem tidigare.

Dagen innan hade bensinnivåvarnaren börjat lysa. Dagen-D hade jag alltså 8 liter kvar ungefär. Jag körde mot stan och körde genom en stor vattenpöl så det skvätte. Jag körde ca 2 km efter detta till en mack och tankade runt 10 liter(rätt oktantal). När jag sedan körde iväg betedde sig bilen konstigt. Den ryckte och hackade i körningen och efter 500 m stannade jag vid en busshållplats för att kolla lite oljenivåer och sånt. Allting verkade ok så jag försökte starta bilen men det gick inte. Provade några gånger till och sen gick den igång för att lägga av efter 20 sekunder. Jag gick sedan iväg till macken och köpte en injection cleaner och tryckte i. Då gick han igång och vi tog oss nån kilometer sen la den av igen. Sen dess har den inte gått igång.

Jag har läst lite inlägg här och kollat upp några saker. Startmotorn snurrar. Relän klickar när jag vrider nyckeln. Bränslefiltret har jag bytt ut.

Har ni några råd? Kan det vara fel på relän fast det låter av den, kan det vara bränslepumpen? Kan det vara nåt fel i tändingen?

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Testat om du har tryck i railen? Vrid på startnyckeln till läge 2, och kolla om det sprutar från ventilen. Gör det inte det så är det antingen pumpen eller relät. Sök i trådarna så finns det tips om hur du kollar dom.
av engels
Bränsle kommer. Tändningen är det sämre med. Har öppnat fördelasdosan, som är lite trasig i själva höljet, har slipat lite på kontakterna men tändningen är den samma. Har också gjort rent tändstiften. Funderar, kan det vara nåt fel på den där lilla lådan som ger ström åt fördelardosan? Eller kan det vara fördelardosan. Hur testar jag detta?
Användarvisningsbild
av g00ey
Det finns ett otal inlägg om startvägrande 850or i detta forum. Om du uteslutande kan konstatera att du har problem med tändningen och försäkrat dig att tändstiftsbrunnarna är fuktfria, kablarna med kontakter är hela och rena, fördelardosan ok, och huvudspolen är som det skall så kan det vara värt att ta sig en titt på kamaxelgivaren (aka Hallgivare, Hall sensor ...) och eventuellt även vevaxelgivaren.

Jag rekommenderar att du läser igenom tidigare inlägg...
av engels
Det visade sig att spolen var ledsen, men nu har den bytts. Bilen är alltså igång... men

det smäller från motorn, låter riktigt obehagligt. Om man ska bedöma det hela så verkar det låta från högra sidan av motorn, men det är osäkert. Det är svårt att säga om det är ett mekaniskt ljud. Ljudet är oregelbundet. Kan det vara samma orsak till oljudet som till att spolen gick sönder eventuellt?

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]