Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare!

Lånade mor och fars bil idag och märkte att det är något skumt med bakaxeln....
Jag minns förra året att under vintertid så låste sig axeln och "slungdiffen" fungerade inte som den skulle utan den var bromsad och drev på båda hjulen samtidigt, krängde även i kurvorna som dom gör när dom är svetsade... Detta försvann efter ett tag och inget gjordes åt bilen...

Nu i vinter så verkar det vara problem igen... Den har ännu inte "låst" sig men motorbromsar man i ettans växel så låter det i bakaxeln, inte klunkar riktigt men något händer, nästan som att den vill låsa sig. När man sedan börjar accelerera igen så klunkar det till (som att den slår i diffen, svårt att förklara). Ingen av dessa ljud låter hälsosamma... Bilen har varit i familjen nästan sen ny (ca 2-3000mil hade den gått vid köp) och har nu rullat ganska exakt 25,000mil. Bilen är absolut inte våldskörd....

Är det något vanligt, eller kanske inte vanligt men något som brukar hända på vissa axlar med slungdiff? Vad bör jag kolla?
Kan inte svara på när det är bytt olja senast, har skaffat olja och tänkt öppna upp locket så fort det finns tid för att kontrollera om det är något synligt fel.

Vet att det finns många här med erfarenhet så säkert finns det nån som varit med om något liknande och kan tipsa mig om vad jag skall göra.
Tänkte det är bäst att felsöka innan den "rasar ihop" helt....Känns dock inte som att den bör gå sönder vid 25,000mil....

OERHÖRT tacksam för snabba svar!

/Crille

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]