Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stoffeoo
Tja
jag har precis besiktat min v70 glt 98a och fick för höga avgasvärden!
Så höga att lambdan inte gick att avläsa :D
Den så kallade lambda lampan har lyst ett tag så jag bytte främre lambdan men lampan slocknade inte.
Så vad kan det vara för problem?
Bilen går hur bra som helst både när den är kall som varm svarar på gaspådrag fungerar skit fint med andra ord.
Jag har inte läst av några fel koder än ska göra det på torsdag på (Mekonomen en grundlig felsökning)
Men tänkte ifall någon har några bra idéer så man kunde spara lite pengar .
Tänkte om det kanske är den bakre lambdan någon som har koll på detta.
av stoffeoo
Servades för ca 3 månader sen olja filter etc
Jag fick
hc-halt tomgång för hög
Lambda-värde förhöjd tomgång felaktig( dom sa att den inte gick att avläsa.)
co-halt tomgång för hög
co-halt förhöjd tomgång för hög
co- 3,1 (0,5)
co 2500- 9,9 (0,3)
hc- 153 (100)
lambda ej läs bar
Användarvisningsbild
av RaptorX
Har du kollat lambdan nere på katten så sladden är hel samt kontakten inte geggat ihop?
av stoffeoo
Kollade kontakten idag till sista lambdan och fettade upp den o så hamrade jag lite på lambdan satte på minus sladen o lampan slocknade har kört i ca 3 timmar nu och lampan har inte tänts än! :wink:
Så kan det vara dax o besikta om eller vad tror ni? ?:-/
av Bjornn
Kolla så att det inte finns läckage i avgassystemet.
Ett litet läckage kan påverka värdena mycket.

Som de tidigare skrev så får man lätt högt HC och CO värde med dålig olja, dåligt servad motor, läckage på insugssidan..

När lambdalampan lyser i bilen så betyder det inte nödvändigtvis att det är fel på lambdasonden.
Lambdalampan är som en motorlampa och tänds vid alla motorstyrningsfel.
Du behöver läsa av bilen med diagnos för att se varför den tänds.
Förmodligen har du felkod på att motorn går för fett, felaktig bränsleblandning mm.
Har du fler felkoder utöver det så kan allt de bero på dem.
Du kan också ha mer än 1fel på motorn.
Om du bara har felkoder på blandningsförhållande så är det troligare att det finns ett eller flera läckagen, eller fel på egr om du har en sån.

Går bilen normalt för övrigt eller är den ryckig och trött?
Användarvisningsbild
av RaptorX
Han skrev ju mitt i sin text att//bilen går bra för övrig både med både kall och varm motor//.
av Bjornn
stoffeoo skrev:Kollade kontakten idag till sista lambdan och fettade upp den o så hamrade jag lite på lambdan satte på minus sladen o lampan slocknade har kört i ca 3 timmar nu och lampan har inte tänts än! :wink:
Så kan det vara dax o besikta om eller vad tror ni? ?:-/

När man nollställer felkoderna då nollar man motorns alla adaptioner och det kan krävas flera körcyklar innan motorn känner igen felet och lampan tänds igen.
Så det är inte säkert att felet är åtgärdat för att lampan slocknat.
troligen inte, men har du tur så.
Användarvisningsbild
av Vojje
stoffeoo skrev:Kollade kontakten idag till sista lambdan och fettade upp den o så hamrade jag lite på lambdan
Är inte sista lambdan en "diagnoslambda" som inte direkt styr motorn utan mer kollar att den första sonden gör sitt jobb?

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]