Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xenon666
Har en Volvo V70 T5-00 som jag skall byta hjullager fram på, nån som vet hur man gör, är det svårt? finns det någon guide här?
Bytte hjullager bak på min gamla V90 och det var ingen rolig sak, det gör jag inte om :P
Användarvisningsbild
av Vojje
xenon666 skrev: Bytte hjullager bak på min gamla V90 och det var ingen rolig sak, det gör jag inte om :P
Just därför kan jag rekommendera dig att inhandla lager av högsta kvalitet, istället för det omvända.

Någon form av rep.handbok för ett par hundringar är nog en bra början, men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara så värst mycket

roligare att byta fram på V70 :???: .
av TomasL
Byta hjullager fram på en V70N är egentligen inte så jättesvårt.
Någon form av rep. handbok som Vojje säger är inte dumt.
Sen så håller jag med honom att köp lager av bra kvalité vilket i detta fallet tyvärr utesluter lager på köpta på Volvo.
Deras framhjulslager har det varit en del problem med hållbarheten på. Har för mig att dom är tillverkade av ett företag som heter EKG (om dom inte bytt).
Åk till någon biltillbehörsfirma och fråga efter SKF lager istället.
Vet att t.ex Autoexperten har SKF.
av xenon666
Tack för svar, har redan inhandlat hjullager från en lokal bildelsfirma så dom har jag, eftersom det inte är frestande att ligga ute i detta väder i många timmar, då jag ej har tillgång till garage så tänkte jag höra hur lång tid detta kan ta och hur man går till väga?
Bort med hjul, Ok och bromsskiva så är det bara att lossa det eller? på V90 jag hade var jag tvungen att ta bort hela lagerhuset typ och åka iväg till Volvo och få lagret urpressat för att sedan ressa dit ett nytt, är det så krångligt denna med?
av TomasL
Du får lossa skruven till drivaxeln också. Tror ävena tt du måste lossa spindeln ifrån länkarmen.
Sen ska de gå att lossa lagret och lirka ut det.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Hjälpte en polare att byta lagren på hans 850 för ett tag sedan...

-Börja med att plocka av däcket, bromsa, och lossa muttern som håller drivaxeln i navet.

-Sedan plockar du bort ok och bromsskiva.

-Sedan får du lossa skruvarna som håller lagerpaketet i spindeln. På 850 sitter det med fyra skruvar från insidan...

-När dessa är loss, försök att knacka loss lagret. Har du någon glidhammare eller så som du kan kroka i på något sätt är det bra. Min polare hade en gammal dissikerad drivaxeln, så först lossade vi spindeln från undre länkarmen och lirkade bort drivaxeln, sedan satte vi i resterna av den drivaxeln från utsidan och skruvade fast, sen satte vi tillbaka på nedre länkarmen och gav på med slägga så släppte det ganska fint.

-Kan vara så att du måste lirka ur drivaxeln först för att komma åt skruvarna som håller lagret, kommer inte ihåg riktigt hur det såg ut...

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]