Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gott nytt år! Har bytt kamrem och nu verkar, vad jag kan se, kåpan mellan remmarna sitta rätt. Ändå verkar den ligga mot kamremmen till vänster, vid bryt/löprullen. Svarta märken på insidan av kåpan, både över och under löprullen, tycker jag tyder på det. Är detta ens möjligt, någon som känner igen detta?

Mvh Danne
Senast redigerad av 1 taxi, redigerad totalt 0 gånger.
Riv ner det igen och kolla så allt verkligen står rätt till.
Om vattenpump eller spännare hamnar snett så kan det säkert ligga emot, då får kamremmen också fel löpriktning, kamremmen skadas och kan gå av om det är så.
Spände du spännaren på rätt sätt?
Gör man fel så kan hela kamremssatsen bli förstörd och då får man byta allt igen om man nu inte vill riskera att motorn havirerar.
Tack för svaret! Och ja, jag tryckte ihop spännaren väldigt långsamt. Har tittat mer idag och remmen ser ut att ligga så långt ut den kan på vevaxeldrevet. Jag gör som du säger och tar bort spännaren och känner på allt igen, låter klokt!
Glömde skriva att remmen inte ligger mot kåpan, det är bara nere vid vevaxeln den ligger några mm för långt ut. Men jag bytte inte rullarna som var med i satsen, ska göra det ikväll och se vad som händer!
Tur att detta är min hobby, va sur jag skulle vara om det inte var det :D
Det där får du gärna utveckla?
Bytte spännrullen nu, men lät löprullen sitta, den nya glappade mer än den gamla.. Är något glapp godkänt eller ska det vara helt stumt? Det var knappt märkbart. Kanske ska reklamera löprullen?
Tack för svaren!
av *pettson*
Det finns inget som säger att nåt havererar för att du inte byter alla rullarna. Det är bara för att man så sällan är där och har så lite koll på rullarna som man byter förebyggande normalt sett.
Jag själv förordar att alltid byta alla rullar och byta vattenpumpen varannan gång för att jag inte kan förutsäga framtiden. Volvo däremot tycker att vattenpumpen aldrig ska bytas förräns den havererar. Rullarna anser dom att man kan lyssna på och förutsäga nästa 12000 mil. Nåt jag har svårt att förstå.
I själva verket är det en ypperlig affärside så att det förhoppningsvis blir två byten istället för ett inom kamremsintervallen. Det är alltså upp till eget samvete hur man gör.
Vet man rullarnas ålder och dom är färska så är det bara att köra, vet man inget byter man för att stilla samvetet. Eller så tänker du som jag att inget i en kedja är starkare än dess svagaste länk, och det är ingen frigångsmotor så du byter iallafall.

Angående glapp i rullarna så är det så att en del fabrikat har lite mer glapp i sej. Lagertypen är oftast av typen c3 då. Det innebär kort att lagret är lite glappt tills det blir varmt. Ju varmare ju mindre glapp tills det är i brukstemperatur och har perfekt glapp helt enkelt. Det som absolut är viktigast är att känna så inga stora glapp finns och att inget låter illa eller känns som det hackar när man rullar sakta eller fort på det.
Nu har jag snart en komplett fordonsutbildning tack vare forumet och dig pettson :D
Då tror jag att det blir byte av löprulle till helgen så jag har nåt att göra då också! Lagret glappar endast axiellt, heter det så? Alltså upp och ner längs med axeln, och väldigt lite.
Tack!
Vet inte varför jag inte provade att köra motorn utan multirem tidigare, går ju tyst och fint!
Får passa på att rekommendera vev och kamaxeltolk till alla också, omöjligt att göra fel och fler hästar funna! (tror jag, kan vara inbillning också..)
taxi skrev: (tror jag, kan vara inbillning också..)
Nästan oavsett vad jag gjort med bilen så tycker jag den går tystare och bättre än tidigare. Känslan brukar dock försvinna igen efter några dagar. 8) :lol:
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]