Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av OFFO
Är ju inte så fräscht, bilen är två månader gammal, gått 450 mil inga problem. Men nu imorse var alla fyra rutorna nere.
Någon som råkat ut för detta och vad gjorde ni, ny mjukvara ?
Kanske inprogrammerat för att ta bort nybilsdoften :(
Om du håller inne "öppnaknappen" i några sekunder på fjärrkonrollen så körs alla rutorna ned. Du har inte lyckats komma åt den av misstag eller höll knappen intryckt för länge?
Det är säkert så att du haft nyckeln i fickan och råkat komma åt lås upp knappen i 4sek. Om du inte öppnar dörrarna inom någon minut låser bilen igen, men rutorna åker inte upp.

Jag har råkat ut för det samma fast med bakluckan, som stod öppen ute på parkeringen. Efter det är jag alltid lite försiktig med var jag har nyckeln.

Detta är ingen höjdare om du frågar mig, men "by design" som volvo säger och det går inte att programera bort det.

/Martin
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
Minns att jag läste en biltest för några år sedan där alla rutorna var nerkörda på morgonen. Oturligt hade det under natten också passerat en snöstorm :mrgreen: .
Får hoppas jag var klantig med fjärren då... tack för snabba svar. Men jag har ju även el-baklucka, borde den också öppnat sig ? Den höll sig stängd.
OFFO skrev:Får hoppas jag var klantig med fjärren då... tack för snabba svar. Men jag har ju även el-baklucka, borde den också öppnat sig ? Den höll sig stängd.
Den borde inte ha öppnat sig. Men den hade ööpnat sig om du råkat trycka in bakluckeknappen på fjärren i 2 sekunder. Den gör ju ofta mer skada om det skulle inträffa än om rutorna åker ner. Jag är livärdd för att jag skall komma åt bakluckeknappen när bilen står i garaget som är lite halvtrångt.

/Martin
Lustigt, på V50 bilarna går detta att inaktivera i bilens menyer. Iaf på MY08. Jag kan inte minnas att jag sett den inställningen på min V70 MY10.

Det går dock garanterat att koda bort i VIDA eller vad nu volvo kallar sitt diagnossystem.
wendtan skrev:Lustigt, på V50 bilarna går detta att inaktivera i bilens menyer. Iaf på MY08. Jag kan inte minnas att jag sett den inställningen på min V70 MY10.

Det går dock garanterat att koda bort i VIDA eller vad nu volvo kallar sitt diagnossystem.
Jag har frågat både på verkstaden och volvos centrala kundtjänst om backluckeöppningen och de säger att det inte går att ändra.

/Martin
wendtan skrev:Ok, nu syftade jag på rutorna, borde varit tydligare där. Sorry.
Ok, ingen fara.

Möjligen kan man ställa om rutorna i Vida, i min bils menyer finns inget i allafall. Min öppnar ju dessutom panoramataket samtidigt som rutorna, extra kul om det regnar ;-)

/Martin

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]

OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&arin[…]

Kolla först så du kan ha 14" p&a[…]

Det är säkert kostnadsfritt men dom g&[…]