Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

olindh skrev:Är det någon som vet en bra sida på nätet där man kan läsa om hur mycket dyrare diesel och bensin blir till årsskiftet? Jag tänker då på både indexuppräkning och eventuella skattehöjningar.
Det är ingen höjning förrän 2013. 20 öre. Samtidigt sänks dieselstraffsfaktorn från 2.55 till 2.4
StringerBell skrev:
olindh skrev:Är det någon som vet en bra sida på nätet där man kan läsa om hur mycket dyrare diesel och bensin blir till årsskiftet? Jag tänker då på både indexuppräkning och eventuella skattehöjningar.
Det är ingen höjning förrän 2013. 20 öre. Samtidigt sänks dieselstraffsfaktorn från 2.55 till 2.4
Toppen :) Kanske jämnar ut sig i längden då ;)
MrJonte skrev:
StringerBell skrev:
Toppen :) Kanske jämnar ut sig i längden då ;)
Väl att märka så gäller ju detta bara nyare dieslar med miljöklass 2005PM. Äldre dieslar med skatt kopplade till vikt får ju ingen kompensation för skattehöjningen på bränslet. Det är väl ett sätt att få bort dessa ur trafik på sikt.

För egen del kommer dock min brytpunkt att ligga på 1757 mil/år, om jag räknat rätt. Jag får 246kr mindre i årlig skatt 2013, men 20 öre extra per liter diesel.
MartinS skrev: Landstingsskatt? Kan du utveckla det?

Bekostas skolverket av kommunerna, som i sin tur sätter riktlinjerna för de kommunala skolorna menar du?

/Martin
Stalltips Martin. http://justfuckinggoogleit.com/
Det verkar ju bara vara Sverige som har straffskatt på diesel, betalade 5800:- för min förra bil ( Audi A6 2.5tdi -97)
Inte fan släpper väl en bra dieselmotor ifrån sig mer skit än en bensinare?
Sen kan man ju undra hur mycket skit som släpps ut då oljan skall göras till 95 oktan.
Det går år mer energi att tillverka diesel än bensin.

En dieselbil släpper ut ung. 15 ggr mer NOx än en bensin.

Diesel och bensin släpper ut cancerframkallande kolväten. Kolvätena i etanol är drickbara.
camaro69 skrev:
MartinS skrev: Landstingsskatt? Kan du utveckla det?

Bekostas skolverket av kommunerna, som i sin tur sätter riktlinjerna för de kommunala skolorna menar du?

/Martin
Stalltips Martin. http://justfuckinggoogleit.com/
Jo, jag vet vad det är men jag menar bara att allt hänger ju ihop, även om det finns öronmärkta pengar för landstinget och vad det nu må vara kan man alltid skjuta till mer pengar där det behövs (till centrala resurser eller från centrala resurser), och det tycker jag är bra. Nu är jag ingen skatteexpert inom landstingsekonimin, men jag kan tänka mig att det även finns centrala pengar där för att finansiera landstäckande sjukvård som t.ex. de stora universitetssjukhusen?

/Martin
När ska kolkraftverken beskattas för skiten som släpps ut?

Vem ska betala skatt för vulkanutsläppen, som skitar ner värre än alla bilar tillsammans under ett år? :wink:

Vi svenskar är ju på väg att skattas till döds med alla möjliga pålagor.

Skattesänkning på restaurangmoms !!!!!! WTF, pengarna hamnade rakt i restaurangägarnas fickor. Inget prat om sänkta priser.

Såg en intervju på TV när man pratade med en typisk svensk. Reportern påtalade att priset för hans tankning just passerade tusen kronor. Karln bara log och sade: Jaa.

I Frankrike hade bönderna blockerat varenda väg. Men i Sverige ler vi, och tycker det är jättebra, för vi har ju en så bra åldringsvård, sjukvård och en skola som överträffar allt.

Åhh, vad häftigt. :wink:
camaro69 skrev:Skattesänkning på restaurangmoms !!!!!! WTF, pengarna hamnade rakt i restaurangägarnas fickor. Inget prat om sänkta priser.
Fast tanken var ju faktiskt att det skulle bli mer lönsamt så att det skall finnas en möjlig chans att driva en krog med papprena i ordning och möjlighet att anställa fler personer. Prissänkningar har inte varit det primära målet med den här åtgärden.

Då är det värre med ROT avdraget tycker jag, det borde avskaffats för länge sedan om du frågar mig. Det göder en branch som klarar sig utmärkt utan statliga bidrag.

/Martin

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Ja fungerar inte låset är det en sä[…]

Hej, Har nyligen blivit ägare till en Volvo […]

Häromdagen när jag cyklade hem frå[…]