Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HostileNation
Har nu upptäckt ett fel till på min 240. Växellägena är lite knas på min m46a. För att få i backen måste man dra spaken absolut max det som går till vänster, och då är det så pass att man tar i sätet och får pressa knoppen in i sätet drygt 5mm. Sen känns det som man har friläge i på 1,2,3 & 4. Har bytt packningarna runt kulan men problemet är fortfarande kvar. Kortfattat kan man väl säga att det känns som att alla växlarna har flyttat sig 1-2cm till vänster. Så, vad är det som kan vara fel är väl det jag undrar?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du bytt kudden under växellådan, har du kollat motorkuddarna för om dom är dåliga kan allt hänga snett.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Hilmer
Garanterat bussningarna som gjort sitt, eller möjligen växellådskudden. Men eftersom du skriver att spaken är sladdrig så ligger bussningarna närmst till hands.
Beställ på Volvo (går på ett par hundringar):
2st Bussning -- 1209638
1st O-ring -- 1232595
2st Kulskål -- 1232173
2st Gummidämpare -- 1232605 (1232174)
1st Låsskruv -- 1220802
av HostileNation
Har redan bytt de som sitter under & över kulan. Men resten har jag inte kollat. Kan det påverka också så pass att lägena blir mer åt vänster än vad dom egentligen borde?
Användarvisningsbild
av Hilmer
HostileNation skrev:Har redan bytt de som sitter under & över kulan. Men resten har jag inte kollat. Kan det påverka också så pass att lägena blir mer åt vänster än vad dom egentligen borde?
Har du bara bytt själva kulskålarna rekommenderar jag dig att byta resten också, de undertill gör mer för känslan än de vid själva kulan.
Inga dyra grejer som sagt, men kan va ett gissel att komma till och byta;)
av rd350
På m45, 46 och 47 är det nästan alltid de två bussningarna och o-ringen som är slut. Finns också en fjäder på innsidan av locket på lådan som kan gå av men bussningarna är som sagt ofta boven. Sen kan motorkuddarna också vara kass men då brukar hela spaken "ändra läge". Ytterst sällsynt men det händer är att spakstället spricker eller till och med rostar av....
Anliggande frambroms 740

Får börja med att plocka av oket och sm[…]

Då har du samma problem som jag, man vet int[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]