NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Stiffe72 skrev:Färddatorn visade 0,76 innan jag nollade den.
Hur mycket drog den i verklig förbrukning. Färddatorn kan visa ganska mycket fel.
Dogfight
av Lövet
Håller in reset knappen på blinkersspaken när färddatorn är i förbrukningsläge.
av hanss
Ligger också på 0,7 igen.. Efter bytet av EGR låg jag på 0,4 i nån månad.. Nu uppe på 0,7 igen.. Bäst å byta bort skiten så fort som möjligt.
Är det nån av er med hög förbrukning som fått sina spridare bytta?

Mest troligt är ju spridare, dpf eller lmm.
Verkar ju mest vara volvobilar som fick D2 motorn precis när denna kom ut efter 1.6D alltså tidiga 2011 modeller.
Jag körde tidigare en v50 d2 och det var just en tidig -11a den Drog mycket (runt 0,7L/mil) och hade otrevliga ryckningar ibland. jag hade den inne hos volvo ett par ggr och dom hittade ju så klart inget fel alls på bilen utan allt var som det skulle. Så till sist tröttna jag på dom och sa att dom fick ta in den och kolla ordentligt, fick då en ny mjukvara och bilen gick faktiskt bra i 2 dagar, sen var det som om någon tryckte på en knapp och bilen gick sämre än aldrig förr, den ryckte så pass att man hade svårt att sitta kvar i sätet och den knackade så man trodde att ventilerna var på väg ut ur motorn! Vågade då inte köra vidare innan jag rådfrågat min chef som sa att det blir volvos problem kör på du!
Men iaf så tillbaka med bilen till Volvo och då påpekade jag det som jag läst i denna tråd att ni kanske skulle kolla på egr ventilen och spridarna. Något av dom byttes (inte säker på vad) och nu går bilen som den "ska" igen, dock lite hög förbrukning tycker jag fortfarande ( 0,58).
Men jag är nöjd ändå och lyckades slussa över den på kollegan:)
Med nya bilen ligger jag på 0,48 l/mil =)
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 51

..så det blir lite larvigt att hävd[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]