Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har fått lära mig att det skall vara väl rengjort inoljat och sen så drar man med angivet moment då sträcks bulten en aning och med hjälp av det axialamomentet så sitter bulten/muttern kvar. Om det är torrt så kan du ju uppnå fullt moment mycket tidigare ex skadade rostiga gängor och då har du möjligen inget axialmoment.
Ett annat tipps i ämnet är att om du drar en bult/mutter med en PU-Nyckel så uppnår du "rätt" moment om du tar i "ordentligt" ok en subjektiv benämning men ni förstår säkert vad jag menar.
PU_Nyckelns längd är anpassad för att du skall uppnå rätt moment vid "normal" kraft typ...
Det är precis som du skriver. Med rent/ olja får man alltid samma moment. Det brukade vi använda i mycket dyra maskiner vid monteringen. Men just hur det är med bilar, vet jag inte.
Användarvisningsbild
av Funk
kamilenski skrev:Det är precis som du skriver. Med rent/ olja får man alltid samma moment. Det brukade vi använda i mycket dyra maskiner vid monteringen. Men just hur det är med bilar, vet jag inte.
Den enda gången tillverkaren har full kontroll över momentet på bilen är vid byggnationen, och där är momentet angivet med torra bult. Och om jag inte minns helt fel så är det angivet med torra bultar även i Vadis och VIDA, eller rättare sagt så anger man varje gång det skall anoljas eller monteras nya bult, vilket inte är "normalt". Personligen så använder jag fett, men drar inte så hårt som angivet moment då jag anser att det är större risk att jag inte får av hjulen nästa gång än att jag drar av bultarna. Men att både anolja och dra till 140Nm skulle jag inte våga.

/Thomas
Funk skrev:
kamilenski skrev:Det är precis som du skriver. Med rent/ olja får man alltid samma moment. Det brukade vi använda i mycket dyra maskiner vid monteringen. Men just hur det är med bilar, vet jag inte.
Den enda gången tillverkaren har full kontroll över momentet på bilen är vid byggnationen, och där är momentet angivet med torra bult. Och om jag inte minns helt fel så är det angivet med torra bultar även i Vadis och VIDA, eller rättare sagt så anger man varje gång det skall anoljas eller monteras nya bult, vilket inte är "normalt". Personligen så använder jag fett, men drar inte så hårt som angivet moment då jag anser att det är större risk att jag inte får av hjulen nästa gång än att jag drar av bultarna. Men att både anolja och dra till 140Nm skulle jag inte våga.

/Thomas
Finns inte en möjlighet att du drar av bulten/muttern.
Men använd en annan metod fälgkors och greppa nära "mitten" på armarna altså mellan centrum och hyllsorna sen så tar du i ordentligt då både sitter det fast och det går att lossa utan större åverkan.
Användarvisningsbild
av Funk
Drar av var fel uttryck, pajar gängorna var vad jag menade, fast på S40/V50 med hjulmutter är det inte så svart att dra av pinnbulten.
Personligen kör jag med momentnyckel eller momentstav i de alla flesta fallen. Fälgkors är ungefär som skiftnycklar i min värld, nödverktyg... tror faktiskt inte ens jag äger ett fälgkors..
Men pudelns kärna var oljning eller inte, och där har jag bestämt för mig att de föreskrivna 140Nm (manualen mm) gäller på torra bultar. Skall man smörja så är det knappast lämpligt att dra fullt.

/Thomas
av 2444ever
Har också fått för mig att momentet gäller torrt.

Angående momentstång, vissa anser väl att det är skräp, men om man nu använder det, kan det bli både plus och minus från angivet moment? (om någon förstår frågan)

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]