Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
hirre skrev:XC70:n uppfyller allt, förutom motoralternativen, finns ju iofs 3.2
Vill du ha bensin i XC70 finns numer bara T6 att tillgå. För du tittar väl på nya bilar antar jag eftersom du väljer mellan nya X3:an?

/Martin
av hirre
MartinS skrev:
hirre skrev:XC70:n uppfyller allt, förutom motoralternativen, finns ju iofs 3.2
Vill du ha bensin i XC70 finns numer bara T6 att tillgå. För du tittar väl på nya bilar antar jag eftersom du väljer mellan nya X3:an?

/Martin
Okey, så de planerar inga nya bensinare som är mindre & snålare? Trist om det skulle vara så... Hur kommer framtiden se ut när det gäller diesel, är det värt att skaffa om man kör mindre än 1000 mil per år? Måste tillägga att inköpspriset är väldigt viktigt för min del...
Användarvisningsbild
av MartinS
Inte inom den närmste tiden tror jag. Däremot har man ju sagt att inga nyutvecklade volvomotorer skall ha fler än 4 cylindrar, så på sikt blir det nog mycket fokus på små och bränslesnåla motorer.

Personligen tror jag inte på dieselhysterin utan spår (precis som volvo nu verkar va inne på) att små ruskigt effektiva turboladdade bensinmotorer är framtiden.

/Martin
av Cox
Jag har inget problem alls att ta mig fram med min V70 2.4D, förra året då hade vi verkligen snö här uppe. Så jag förstår inte alls hysterin med 4 WD. Så klarar vi Norrläningar av lite snö så borde ni i söder även fixa detta utan 4WD :wink:
av hirre
Det känns som att om man vill köpa volvo så måste man göra så himla stora kompromisser överallt, varför kan de inte ha samma egenskaper på en bil men med flera motoralternativ att tillgå, såfort man vill ha lite "svagare" motorer så tar de bort AWD, eller tvingar på en diesel (om det nu är bra/dåligt för framtiden?), känns som att de "fuskar" med motorerna och enbart ändrar lite i mjukvaran för att sälja samma motor under annat namn...
Användarvisningsbild
av na96gen
Jag kan bara stämma in att det är dåligt (tråkigt) att man inte kan välja AWD till fler Volvo modeller, motorsvagare, bensin och manuell vxl. Det har vi diskuterat många gånger här förut.

Det svar man får från Volvo är att det säljs får få ex av dessa varianter och att det är för dyrt att typa in dem. Sen måste ju lite utveckling till också..

Men visst hade det varit skoj om Volvo sålt bensinaren T4 med AWD, både manuell och Powershift. V70 D3 AWD någon?.. etc
Användarvisningsbild
av Variosboy
TS:
Varför måste det vara en Volvo då? Verkar ju som att det som är viktigast för dig inte går att få i en Volvo.. Är det inte bättre att kolla runt på vad andra märken har att erbjuda som passar det du vill ha!?
av hirre
Variosboy skrev:TS:
Varför måste det vara en Volvo då? Verkar ju som att det som är viktigast för dig inte går att få i en Volvo.. Är det inte bättre att kolla runt på vad andra märken har att erbjuda som passar det du vill ha!?
Det är en bra fråga, men jag tycker att volvo erbjuder bästa komforten + style/inredning som man kan få i klassen samtidigt som det kan klassas som en premiumbil (priset är dessutom bra). Kollar man t.ex. BMW så har de många positiva saker, men det negativa förutom priset är att inredning/style uppdateras inte så ofta och åkkomforten har de inte fixat (enligt mig) förrän de absolut nya bilarna. De har förstått sent att du inte kan bygga en SAV/SUV som min X3 och tro att folk ska köra race i den dagligen, samt i skarpa kurvor. Folk som köper större bilar vill oftast ha komfort framför "sportighet", vilket lett till att många klagat och därför har BMW fixat det på de nya X3orna... Visst har man 100-200 tusen extra så bör man ju välja BMW alla dagar...
av Steff 99
Kör man mindre än 1000mil om året så kan man ju välja vilken motor som helst för då kan inte bränsleförbrukningen vara något att fundera över.
Om det är priset så är det att handla efter vad plånboken tillåter, och se vad som är mest attraktivt, en fullutrustad XC 70 kostar runt 450-500´sedan så är det bara att dra av det man inte tycker plånboken tål. är det fortfarande för dyrt så börjar man närma sig VW Passat om man skall ha AWD.
av fredrikwt
Jag gick från Subaru Outback -07 till V70II och givet är det en enorm skillnad på vinterväg. Jag upplevde V70 som väldigt trygg, stabil, spårsäker. Alla system hjälper till bra. Däremot är framkomligheten väsentligt bättre i t.ex. vår andra bil en Kia Cee´d, det märks att V70 lider av sin tyngd när det blir mer snö trots ett marknadens bästa dubbdäck... Allt beror ju på vad man jmf med, jag har kört fler Subaru innan så kallduschen blir ju värre.
Jag satsar på AWD nästa gång, men kanske inte Volvo då utbudet är lite begränsat på "vanliga" motorer. (en nyare D5 hade varit nice, men man ska ju betala med...)
Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]

OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&arin[…]