- tor 05 okt 2006, 10:35
Vår 245 -88 (20 000 mil) är ganska fri från rost. Jag vet inte i vilken utsträckning karossens delar är (el)förzinkade.
När vi köpte den ca 1990 var det första vi gjorde att låta den rostskyddsbehandla (nära 3000 kr - mycket pengar då)
Sedan dess kryper jag under den och killar den på utsatta ställen på magen med tectyl - en gång om året - tyvärr bara med pensel
Rostskyddet tenderar att slitas ut / rosten komma vid domkraftsfästen, balkarna för kardanaxeln, länkarmar för hjulupphängning fram o bak och en del plåtar under bagagerummet. Bromsrören inte att förglömma.
Nästan alla de bilar familjen ägt såldes/skrotades eftersom rosten blev övermäktig efter 17-22 års drift, trots rostskyddsbehandlingar. Undantagen var Fiat500C (1952) en söt liten bil som praktiskt taget saknade värme och vars motor uppgavs slut efter 3000 mil (!) och en Ford Taunus som blev slö och rostig efter 10 år eftersom första ägarn struntat i rostskyddet.
Med andra ord: Även om karossen delvis är elförsinkad så bör man kolla upp rostskyddet. Om man vill ha bilen i uppåt 25 år.
Har någon tips på en bra rostskyddspruta med slang som kan användas inuti balkar? Helst elektrisk - saknar kompressor. Men grannens kompressor utan spruta kan jag kanske låna
Cykla så länge Du kan. Upplev skönsången på (Göteborgs-) operan. Njut av livet och spar på naturresurserna!