Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Det extremt ovanliga är ju också att FT och D5 har exakt samma utväxling om jag minns rätt (58,6, D3 har 62... och normalt för en bensinbil av FT:ns kaliber är 45-48...)/PH
Användarvisningsbild
av Camel
Sant. Om 2,5FT hade haft en mera "normal" utväxling för ottomotorer hade den kunnat utveckla än ännu högre medeleffekt under acceleration. Men bilarna ska ju jämföras som de är. Men i fallet med D3 hade det inte hjälpt om D3 hade haft lägre utväxling eller tätare stegning då D3:s maxeffekt understiger minsta effekt som 2,FT utvecklar under acceleration genom växlarna. Man kan aldrig höja motorns maxeffekt med annan utväxling.
Enzo skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Att det ska vara Så svårt :wink:
Notera ordet FÖRMÅGA!
Dvs F1'an har förmåga att acca snabbt.
Absolut, det har en lastbilsmotor också! Jag har inga som helst problem att begripa detta, har du? :wink:
Säger du att en lastbilsmotor med samma maxeffekt som en F1-motor, kan acca lika snabbt om bägge motorerna sitter i likadana bilar?
Enzo skrev: F1an skulle acca ännu snabbare om den hade mer moment under 10-12000 varv om resten var detsamma. ;)
Tror du verkligen att en F1 har så låga varv under en maxacceleration?
Vx-lådan håller motorn på klart högra varv vid acc så vad motorn fixar "där nere" är inte direkt intressant för förmågan att acca maximalt.
Men ok, klart det är bra om en motor levererar mycket effekt även nere på låga varv, då den DÅ på dessa låga varv accar snabbare - men det verkar mest att du skriver som du gör för att glida undan resonemanget...
Enzo skrev:
VolvoB20 skrev:
Enzo skrev:Det kommer att ta en stund innan du får tillgång till de 120 hk när du startar på ettan ;)
Om du kör på fel växel, javisst,

Sporthojsmotorn varvar ju 15.000 rpm då får du ju ha en etta som är låg nog för att matcha detta och då får du snabbt upp effekten.

Sen får du ha täta steg så du ligger på maxxeffekt genom växlarna så kommer den att acca lika snabbt som en bilmotor på 120 hk.
Fast nu hänger du återigen upp dig enbart på maxeffekten, det räcker inte att titta på den. Det är ytterst få motorer som utvecklar maxeffekt under ett bredare varvtalsområde.

Med andra ord, ju bredare och högre effektområde du har, desto snabbare kommer fordonet att acca. Äsch, du vill helt enkelt inte begripa. De flesta inser redan det här och om du funderar en stund så kommer du också på det. Det är lätt att man resonerar som du om man bara läser siffror i tabeller.

Jag har en 125cc gokart, på nästan 30 hk och "enpetad". En vanlig hyrkart på 5-6 hk är snabbare upp till, uppskattningsvis 30-40 km/h nånting. Även det ett exempel på att det inte räcker att titta på toppeffekt. Toppeffekten säger bara hur snabbt något kan acca precis där, den praktiska accelerationen styrs av den för tillfället tillgängliga effekten. Därför måste man ha en effektkurva att titta på. Kort sagt, återigen, en bil med lägre toppeffekt kan i praktiken acca snabbare än en bil med något högre toppeffekt. Inte momentant vid toppeffekten, men sett över hela registret, t.ex. 0-100, eller 0-150 eller vad som helst. Helt enkelt för att den har mer effekt tillgängligt under hela accelerationsfasen. Jag begriper faktiskt inte varför folk inte förstår detta.

Eller för att ta ett bilexempel, en V70 D15 215 hk är lika snabb (nåja, 0,1 sek långsammare) till 100 som en 231 hk. Detta för att D5 så att säga har mer effekt tillgängligt i snitt under dess acceleration. Med Polestar på 230 så skulle den vara snabbare, trots lägre max.effekt. Förstår du nu ungefär?
Tagga ner lite nu Enzo!
Det du skriver är inte så trevligt.
För det första slår du in öppna dörrar (=skriver sådant som alla reda är överens om), sedan tar du till specialfall & ytterligheter för att "vinna debatten", sedan skyller du på att andra inte fattar... :roll:
ALLA i tråden verkar fatta att ju bredare och högre effektområde motorn har, desto snabbare kommer fordonet att acca, men du verka vägra att inse att man får anpassa vx-låda till motorkaraktär och ANVÄNDA den vid maxacc.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:
VolvoB20 skrev:
Enzo skrev:Det kommer att ta en stund innan du får tillgång till de 120 hk när du startar på ettan ;)
Om du kör på fel växel, javisst,

Sporthojsmotorn varvar ju 15.000 rpm då får du ju ha en etta som är låg nog för att matcha detta och då får du snabbt upp effekten.

Sen får du ha täta steg så du ligger på maxxeffekt genom växlarna så kommer den att acca lika snabbt som en bilmotor på 120 hk.
Fast nu hänger du återigen upp dig enbart på maxeffekten, det räcker inte att titta på den. Det är ytterst få motorer som utvecklar maxeffekt under ett bredare varvtalsområde.

Med andra ord, ju bredare och högre effektområde du har, desto snabbare kommer fordonet att acca. Äsch, du vill helt enkelt inte begripa. De flesta inser redan det här och om du funderar en stund så kommer du också på det. Det är lätt att man resonerar som du om man bara läser siffror i tabeller.

Jag har en 125cc gokart, på nästan 30 hk och "enpetad". En vanlig hyrkart på 5-6 hk är snabbare upp till, uppskattningsvis 30-40 km/h nånting. Även det ett exempel på att det inte räcker att titta på toppeffekt. Toppeffekten säger bara hur snabbt något kan acca precis där, den praktiska accelerationen styrs av den för tillfället tillgängliga effekten. Därför måste man ha en effektkurva att titta på. Kort sagt, återigen, en bil med lägre toppeffekt kan i praktiken acca snabbare än en bil med något högre toppeffekt. Inte momentant vid toppeffekten, men sett över hela registret, t.ex. 0-100, eller 0-150 eller vad som helst. Helt enkelt för att den har mer effekt tillgängligt under hela accelerationsfasen. Jag begriper faktiskt inte varför folk inte förstår detta.

Eller för att ta ett bilexempel, en V70 D15 215 hk är lika snabb (nåja, 0,1 sek långsammare) till 100 som en 231 hk. Detta för att D5 så att säga har mer effekt tillgängligt i snitt under dess acceleration. Med Polestar på 230 så skulle den vara snabbare, trots lägre max.effekt. Förstår du nu ungefär?
Du läser ju inte ens vad jag skriver .... jag skrev ju precis samma sak som du skriver nu och försöker förklara för mig.....

Jag citerar mig själv....
VolvoB20 skrev:Sen får du ha täta steg så du ligger på maxxeffekt genom växlarna så kommer den att acca lika snabbt som en bilmotor på 120 hk.
Och en sak till .... D5an och 231 hk är ju knappast växlade för max acc utan för komfort och ekonomi.....

Provkör en bil med CVT låda får du se, där kan man ha en motor fullständigt utan register, det räcker att motorn ger max effekt vid ett varvtal och är död på alla andra. Vid max acc låser den ju motorn på exakt rätt varvtal. Mycket märklig känsla när motorn ligger bergfast på det varvtal som ger mest effekt samtidigt som bilen accar max.
av Lövet
Kolla vid 40s angående multitronic:
Bilens varvtal är helt låst vid 5800 rpm.
Användarvisningsbild
av StringerBell
VolvoB20 skrev: Mycket märklig känsla när motorn ligger bergfast på det varvtal som ger mest effekt samtidigt som bilen accar max.
Samma fenomen när Geartronic accelererar med slir.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Kolla vid 40s angående multitronic:
Bilens varvtal är helt låst vid 5800 rpm.
Rätt komiskt att man i sportläge låter CVT lådan "jucka upp och ned" transmissionen för att det skall "kännas sportigt" istället för att låsa på 6000 rpm som ger max acc då toppeffekten ligger exakt där. Men visst dubbla avgasutblås väger ju mer än ett rör med samma flöde och gör ju bilen långsammare men det känns snabbare med två så.....
Användarvisningsbild
av Variosboy
Man behöver inte sätta sig i en CVT för attt uppleva fenomenet, man kan sätta sig i en 50-talare med exvis dynaflow automatlåda. Den beter sig ju exakt så, fast inte lika precist då kanske. :wink:
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]