- sön 28 aug 2011, 21:53
#561025
Det finns en lång tråd här på forumet om skillnaderna mellan Q5 och XC60. Leta rätt på den så hittar du mer än vad du orkar läsa
Summerar jag mina intryck så har Q5 bättre vägegenskaper, högre kvalitetskänsla, mer valmöjligheter, kort sagt är den lite mer förfinad i detaljerna. XC60 är däremot mycket rymligare, skillnaderna växer ju längre bak i bilen man kommer. D3 och D5 är starkare och har ett mycket trevligare bottenvrid, 2.0 tdi är ganska tunn på låga varv men istället mycket tyst och vibrationsfri. Möjligen kan man påstå att volvon har lite bättre komfort med lägre ljudnivå och mjukare fjädring, speciellt på dålig väg. Audin har sämre back och helljus, nästan inget alls.
Resten tycker jag är subjektivt. Det två grymt bra bilar, välj den du känner mest för om båda kvalar in rent praktiskt. Vi valde Volvon främst pga utrymmet (3 barn i stolar) och en mycket bättre affär. Är nöjda med bilen men kan ibland reta mig på den lite tunna känslan i inredningen och den lite nickiga gången. Audin är dock på tok för liten för oss, den är inte med på kartan längre.
Jag har två bekanta som äger varsinn A4:a och en som har en Q5:a. Alla tre är manuella och alla tre har problem med kopplingen när de ska backa med släp/husvagn. Utväxlingen på backen är rätt hög och motorerna svaga på låga varv. Effekten blir mycket slirande och brända kopplingar. På en av A4:orna har kopplingen och svänghjulet rasat. DSG-lådan är förmodligen bättre men även den har en vanlig torrskivekoppling. Det är ett mycket begränsat underlag men det finns tecken på att Volvon är en bättre dragare, speciellt med automatlådan.

Summerar jag mina intryck så har Q5 bättre vägegenskaper, högre kvalitetskänsla, mer valmöjligheter, kort sagt är den lite mer förfinad i detaljerna. XC60 är däremot mycket rymligare, skillnaderna växer ju längre bak i bilen man kommer. D3 och D5 är starkare och har ett mycket trevligare bottenvrid, 2.0 tdi är ganska tunn på låga varv men istället mycket tyst och vibrationsfri. Möjligen kan man påstå att volvon har lite bättre komfort med lägre ljudnivå och mjukare fjädring, speciellt på dålig väg. Audin har sämre back och helljus, nästan inget alls.
Resten tycker jag är subjektivt. Det två grymt bra bilar, välj den du känner mest för om båda kvalar in rent praktiskt. Vi valde Volvon främst pga utrymmet (3 barn i stolar) och en mycket bättre affär. Är nöjda med bilen men kan ibland reta mig på den lite tunna känslan i inredningen och den lite nickiga gången. Audin är dock på tok för liten för oss, den är inte med på kartan längre.
Jag har två bekanta som äger varsinn A4:a och en som har en Q5:a. Alla tre är manuella och alla tre har problem med kopplingen när de ska backa med släp/husvagn. Utväxlingen på backen är rätt hög och motorerna svaga på låga varv. Effekten blir mycket slirande och brända kopplingar. På en av A4:orna har kopplingen och svänghjulet rasat. DSG-lådan är förmodligen bättre men även den har en vanlig torrskivekoppling. Det är ett mycket begränsat underlag men det finns tecken på att Volvon är en bättre dragare, speciellt med automatlådan.
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936