Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av martin1g
Tack llesrof för tips om hur man lägger in bilder, hoppas det funkar..

Tröttnade på att strålkastartorkarna bara lägger av och fungerar lite då och då. Att demontera dem/renovera/köpa nya eller beg. varkar vara rätt mycket jobb och pengar och då lägger de väl ända av igen lite senare. Verkar vara en av Volvos akilleshälar, har haft både V70 och S80 nu där de lagt av. Köpte lösa munstycken och lite slang, borrade, sågade ut hål för dessa i den svarta täckplasten som sitter unde rlysena och runt hörnet, kopplade in dem på slangen som går till originalspolarna. Funkar hyfsat, trycket verkar vara OK men det är lite dålig spridning på munstyckena som ju är gjorda att sitta betydligt längre från rutan så det blir lite väl koncentrerad stråle, kanske sprids mer när man kör men det är ju svårt att kolla... Får väl se om man kan hitta munstycken som sprider ut vattnet mer men ändå behåller tillräckligt med tryck. Sen har detta (?) lett till att det dröjer nån sekund innan trycket kommer upp till vindrutan så torkarna går nåt slag innan vattnet kommer, inte idealiskt för rengöringen eller livslängden på bladet att gå torra.

En fråga: kan man inte justera höjden/riktningen på munstyckena på Volvo? Tycker de står för lågt, i farter över ca: 70 trycks vattnet ner till under halva rutan, vill ha åtminstone den i mitten att sikta högre. Den andra typen av munstycken som finns på b.l.a biltema är för små för hålet i huven..

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 2 martin1g, redigerad totalt 0 gång.
"Det gick inte att hitta sidan."
Du verkar ha otur med bilder :D
Om du har bilderna uppladdade på någon sida så kan du högerklicka på bilden, välja Egenskaper och där se sökvägen till bilden. Kopiera in sökvägen, till exempel "http://www.domän.se/bilder/bildens namn.jpg" och markera sökvägen i det inlägg du håller på att skrivs och klicka sedan på knappen för att bädda in bilden i inlägget. Det är den knapp som det står "Img" på. Det finns nog en mer utförlig guide här på forumet om dunkollar runt lite. Min beskrivning förutsätter att du kör Windows.
Ser bra ut, bra jobbat! :-K

Jag har alltid velat göra så men aldrig vågat. Har funderat på om man inte på något vis kan sätta munstyckena på täckpluggarna som går att få till "hålen", fast då hamnar de kanske för nära strålkastaren? Sen borde man ju kunna använda andra munstycken, precis som du säger? Har för mig att jag hade justerbara på min 960 och duschmunstycken på min V70.
Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]