Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

martin1g skrev:/.../har förstås tänkt på att det kan vara i spaken vid ratten men torkarna startar ju så den kan inte vara helt trasig heller..
Om torkarna startar automatiskt när du aktiverar spolningen så verkar ju kommandot för spolning komma fram till CEM. Men om du menar att torkarna fungerar i de vanliga lägena men inte startar automatiskt vid spolning så följer du rådet från hollan och byter spaken.
svda skrev:Provade att ladda ned schemat men fick ge upp.
(Klicka för större bild)
Bild
tackar för svaren, bestämde mig för att kolla igenom ALLA säkringar igen ikväll och jag vet inte hur jag missat det med nummer 16 har jag för mig det var i motorrummet var trasig.... så nu funkar det...när jag ändå höll på med kontakten under spolarbehållaren så tänkte jag koppla in strömmen från dimljuset bredvid samtidigt så att jag kunde spola rutan innan torkarna sätter igång eftersom det dröjer nån sekund innan trycket är uppe så torkarna går torrt första slaget innan vattnet kommer. (detta började efter en modifiering jag tänkte göra ett inlägg om under titeln "ombygge av strålkastarspolare" håll utkik...)
men så fort jag satte på dimlyset gick säkringen till dem, men att spola som vanligt gick bra fortfarande, så jag funderar på varför säkringen till dimljuset inte orkar driva spolarpumpen medans den vanliga gör det, samma styrka på dem, blir det för mycket p.g.a strömmen går uppåt bakåt in i kontakten eller liknande tros?
hollan skrev:är inte samma cem som i s/v40!
cem går inte att ta från skroten det går ej att programera om så att det kommer att funka i din bil
jag personligen tror felet helt enkelt ligger i spaken kör ut på skroten och köp en spak och prova det kan vara värt den 100lappen och prova
Intressant, inte minst mot bakgrund att jag gjort just detta och skaffat en ny CEM från skroten.
Volvo skulle ha 800 kr för att aktivera höjdjustering av strålkastarna, som inte funkade med den nya CEM:en, så detta får farsan leva utan.
I VADIS/VIDA finns vad jag kunnat förstå en funktion för att läsa ut konfigurationen i en gammal CEM och sedan programmera in konfigurationen i en ny.
i s/v40 går det med begagnad cem men det går inte med bilarna som behandlas i denna tråden alltså p2 bilar

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]