Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag jobbar på många olika platser och behöver kunna värma mat på jobbet. Har tänkt köpa en matlådevärmare då den är smidigare att ta med sig mellan arbetsplatserna än en mikro. Problemet är att jag inte har tillgång till 12v/24v på jobbet (långt från bilen) utan "bara" vanligt 230v.

Har kollat på Matlådevärmaren EL-10400 från Swedol och den drar 7,5A. Någon enkel omformare från 230v till 12v som klarar så många Ampere hittar jag tyvärr inte, om man inte är villig att betala flera tusen.

Någon som har en idé hur jag ska lösa problemet med strömförsörjningen? Får gärna vara en smidig (lätt) lösning då allt ska rymmas i en ryggsäck.

Tack på förhand!
NisseHult skrev:Har du fått tag på nå´t?
Jag har annars en ringkärnetrafo med kylelement, fast trissan på den är borta.
Det fixar jag en ny isf.
Den pallar med 10 A.
Hallå! Gott nytt år!

Nä, tyvärr har jag inte kommit fram till någon lösning. Finns en eventuell chans att det kan lösa sig utan omformare då det finns 12v i några av elskåpen men högst oklart om jag tillåts koppla mot den.

Nu är vi utanför min elektroniska kunskapsbank, vad är en ringkärnetrafo?? Förklara för en lekman, tack! Bild?
päpplet skrev:Kanske inte så liten men ett nätaggregat från en dator brukar klara runt 7-10A på 12V linan och gamla datorer brukar det ju finnas i överflöd
Tack för tipset! Ska se om jag får tag på någon här hemma..
kamilenski skrev:Vanlig bilbatteriladdare klarar av detta.
Men är en batteriladdare verkligen gjord för att driva något? Jag har en CTEK-laddare men den klarar knappt att driva stereon i bilen under laddning. Har jag stereon igång några timmar så är batteriet nästan tomt, trots konstant laddning.
Stereon kräver stabiliserat spänning. Annars brommar den som fan. Vanlig laddare som klarar av 10A fixar det.Förra sommaren körde jag både värmebox som en liten kyl med en 6A laddare. Inga problem.
Men till andra elektroniska saker, duger den inte till. Den kan även driva 12V lampor. Prova!
Vanlig batteriladdare klarar inte detta eftersom dom i almänhet är på 4 A
och Kimsv efterfrågade 7,5 A.

Jag kollade på ett gammalt 250 watts nät-agg till en XT-dator och där klarade 12 volten 13 A.
Så det är tillräckligt för att ge middagen en stöt så den blir varm.

En ringkärnetrafo är en transformator som går runt i en ring som en innerslang till en bil eller så.
Då slipper man ha en järnkärna på 28 kilo eller nå´t i transformatorn.

Och jag som trodde att du skulle undra över trissan...
:)
Jag köpte denna nätadapter förra året hos Classe:

(Klicka för större bild)
Bild

Nätadaptern har 100-240 VAC 50-60 Hz in och ger 13 V 8,5 A ut i ett vanligt cigg-uttag av biltyp.
Tyvärr verkar den inte finnas i årets Classe-katalog men den borde ju finnas på andra ställen. Hade nr 36-1767.
Kostade några hundralappar.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]