Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wohlfie
Hur funkar detta larm?
Måste man bryta dörren för det ska utlösa?
Eller bättre att fråga hur utlöser man larmet?
Hur länge tjuter larmet? tills man stänger av?
Går det på samma batteri som bilen. Eller något annat som laddar larm batteri?

Grejen är att skulle åka iväg dagen efter nyårsafton.
Hade då kommit snö på bilen under kvällen till nyårsdagen.
När jag då går ner o öppnar bilen ar borsten o ska starta bilen så ser jag i displayen. Larment utlöst. kontrollera bilen.
Jaha tänkte jag vad är detta inbrott första tanken. Kolla på alla lås o inget är brutet eller ruta krossat.
Tänkte jag kan 2cm tjock snö utlöst detta? eller rent av nyårssmällare som skapat vibrationer?
Eller beror det på något annat man kan kolla efter.

Har dock inte hört något ljud från bilen. och verkar som ingen annan hört det heller.
Kan larmet utlösa utan att ge ifrån sig ljud?
Bilen starta dock utan problem trost 10minus.

Vet inte vad det är för larm änns men man larmar nog med att låsa bilen.
Bilen är en Volvo v70 2.5 automat -04

Har hört att åska kan utlösa larmet.. så kanske smällare eller snö kan göra samma sak???
av oldtimersmc
Jo yttre störningar kan utlösa larmet Ex när jag backar ut min Musse/eller den gamla Oldsen nära v70:in så går larmet.
så en fet nyårsbomb lär ge samma effekt däermot inte mycket snö
Användarvisningsbild
av wissel
Om du vill kolla ditt larm så är det lättast att köra ner en ruta,
stäng o lås/larma. Antingen sticker du in armen genom den öppna rutan o vinkar, då skall larmet gå. (MMS)
Alternativt lås upp med nyckeln, då skall larmet gå.
Larmtid ca 45 sek. sedan går det i bevakning igen.
När batteriet börjar bli dåligt i Sirenen så kan det orsaka att larmet går igång.
Man byter då hela Sirenen som innehåller Backup batteriet. Kostnad om du köper hela Larmsatsen ca 1300 :-
Köper du endast Sirenen ca 1800 :- !!
Ett väl fungerande larm är svårt att utlösa med "bredvid" aktiviteter enligt min erfarenhet.
Så om Bilbatteriet och Sirenbatteriet är friska så skall inga fellarm ske i första eller för den delen andra andetaget.
av wohlfie
Testa detta med rutan nere o in o vinka med armen o ja de går igång.. ca 45sek räkna lite i huvudet bara.
Och då stog det(i displayen) larm utlöst kontrollera bilen.. något sånt.
Det har inte hänt något sen sist med larmet så gissar på nyårs smällare.
Då snö inte ska utlösa.

Men Alternativt lås upp med nyckeln, då skall larmet gå.
Hur stänger man av larmet om man inte kan använda dosan?
Nu är jag osäker på vad jag har för larm för när jag låser med dosan så blinkar det till och vad jag fatta så är larmet aktiverat.
har ingen speciel knapp till larma på och av.. bara en gul knapp men det står att det är en överfalls knapp.
och det tjuter lika som larmet.
av TomasL
Någon speciell knapp för att larma på/av med är det inte utan det är Lock & Unlock knapparna som används.

Har för mig att om det inte går att larma av med "dosan" så får man ju öppna med nyckeln och då kommer sirenen att börja tjuta.
För att det då ska tystna så stoppar man nyckeln i tändningslåset och vrider till tändläge 1.
Är dock inte helt säker på detta. Det är ju dock lätt att prova. Bara at öppna dörren med nyckeln när bilen är larmad och sedan testa att sätta nyckeln i tändningslåset och vrida om och se om det tystnar.
av lennart lundberg
Det är inte ovanligt att larmsirenens batteri som spökar. Säg att bilen är uttagen -03 en tidig -04, drygt 8 år gammal.
Ett batteri dör inte över en natt, utan mattas av successivt den sista tiden i dess liv och ger spökerier.
Om du har problem med dörrar/huv/baklucka kan var en annan felkälla.
Börja med att få en felkodsavläsning gjord innan du byter delar på måfå.
Det finns tips på Forumet om byte av batteriet, men det är inte bara att byta utan du måste han en viss känsla i fingrarna.

Lennart
av wohlfie
Roliga är varför just på nyår... varför inte dag typ:P
Kommer vänta med felsöka då det just hända på nyår (tänker på smällare)
Uppstår detta igen får jag börja felsöka mer. men ja byte batteri kommer jag nog börja med. om så är fallet.
av TomasL
Tror du är inne på rätt linje. Vänta med ytterliggare felsökning tills/om det händer igen.
av oldtimersmc
Om "raka" rör utlöser larmet (vilket jag vet) så kan säkert en nära detonation av en nyårsbomb ge samma effekt.
det är ju knappast en slump att billarmet mitt går då jag backar ut V8:an samma visa med Oldsen en 455med dubbla 2.5"
Och Mussen med raka rör och 4" slutrör.
Om det i mitt fall är slumpen så är den punktlig.
av Nidd
Jag har en V70 XC 01 med samma problem, började för en vecka sedan och nu larmar den var gång. Inget tjut bara blinkar. Kan man kolla vilken sensor som utlöst utan diagnos? Kan man mäta upp dem?
Eller kan det vara batteriet som beskrivet här ovan?

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]