Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimpiz
Hej är ny på detta forum. men behöver hjälp med två saker. felen är inte alvarliga.. bara att jag vill veta det är så

1. När motorn är varm vill den inte starta utan att man ger gas.. halvt eller fullt. Det spelar ingen roll. Bara att man ger gas. Det går utan gaspådrag. men det tar ca 8 sekunder innan den startar då, när den väl startar då, går den inte på alla cylindrar, så då måste man ge gas i slutet endå för att alla cylindrar ska vakna.

2. Om motorn går på tomgång, och man ex trycker full gas, så händer inget.. det tar ca 2 sekunder innan motorn börjar varva. lite fördröjning i maskineriet

det är en Volvo 244GL 1982, tror det är en B21
VOLVO 244-8103-281 står det i bilregistret
av Perra N
Vakuumläcka låter det som. Kolla alla slangar och insugspackning.
av Volvo_Perka
Låter även som en snålställd förgasare enligt mig.

Kontrollera CO-halt och tändning
av Jimpiz
Volvo_Perka skrev:Låter även som en snålställd förgasare enligt mig.

Kontrollera CO-halt och tändning
det är super låta värden. på besiktningen blev dom lite fårvånade..
tändningen är toppen
av mojoman
låter som om de e fel på förgasaren din. Kolla så att tomgångs, lågfartsystemet, fullgassystemet funkar på den. Hade problem med min förgasare tidigare o då vart det vakum läkage som var boven i det hela. Hade ingen lågfart, o blev som du skrev tomgång men inget mellan läge samt att det tog 2 sek innan mototrn varva när man gasade
av anp
Är inte de flesta förgasarförsedda 240 över -81 svårstartade varma?

Det blir väl någon typ av ånglås i förgasaren då motorn stängs av varm.
Minns inte när avluftningsventilen kom, men det bör väl ha varit runt -81?
Den avluftar ju förgasaren då motorn stängs av, för att underlätta start senare.
Ventilen sitter strax ovanför bromsservot, en liten rund historia med några elkablar och slangar kopplade till sig.
av Jimpiz
anp skrev:Är inte de flesta förgasarförsedda 240 över -81 svårstartade varma?

Den avluftar ju förgasaren då motorn stängs av, för att underlätta start senare.
Ventilen sitter strax ovanför bromsservot, en liten rund historia med några elkablar och slangar kopplade till sig.

ånglås kan det inte vara. Om man stängde av motorn å sen startade den inom 10 sekunder igen, så startade den så fort att man knappt han å vrida nyckeln.. Startmotorn gick kanske 1 4dels varv..

dock gick kamremmen, så bilen finns inte kvar :(
av anp
Jimpiz skrev:

ånglås kan det inte vara. Om man stängde av motorn å sen startade den inom 10 sekunder igen, så startade den så fort att man knappt han å vrida nyckeln.. Startmotorn gick kanske 1 4dels varv..

Såg nu att du hade en GL, och den har väl insprutning? Och då gäller ju inte mitt förgasarförslag.
Om kamremmen går på en B21/23 så är det ingen fara så länge motorn är original. Bara att byta rem och justera in axellägena.
av Jimpiz
anp skrev:
Jimpiz skrev:

Såg nu att du hade en GL, och den har väl insprutning? Och då gäller ju inte mitt förgasarförslag.
Om kamremmen går på en B21/23 så är det ingen fara så länge motorn är original. Bara att byta rem och justera in axellägena.
det var förgasare på den. Går kamremmen så pajjar ju hela motorn
av Arne
Går kamremmen på en B21 A, B23A, B200A eller B230A så händer inget med motorn, det är bara att byta kamrem och fortsätta att köra.

Det låter inte längre när man m&ou[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Partikelfilter, egr-ventil eller dieselspridare so[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag int[…]

Generator laddar ej batteriet

Nix, men lambdasondslampan lyser så få[…]