Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Det finns inga inställningar för ljuset i stereon, detta styrs av samma reostat som styr instrumentbelysningen.

Det kan som redan nämnts vara så att alla lampor gått sönder, men jag ser det som ganska otroligt. Det vore som om alla glödlampor i vardagsrummet gick sönder samtidigt vilket nog aldrig hänt någon i hela världshistorien. Enda chansen att detta skulle kunna ske är om det blir något överslag i systemet och det kan väl teoretiskt hända även i en bilstereo.

Eftersom du skriver att stereon har en annan färg än den övriga inredningen så är jag säker på att den är bytt någon gång. Om den som bytte stereon inte gjorde samma grundliga utredning som jag gjorde inför mitt byte så är risken stor att du har en stereo i bilen som inte är kompatibel, allt tyder ju på det. Har du testat rattknapparna ännu?

Enda chansen, om ovanstående stämmer, är att verkstaden testar att gifta in stereon i bilen. Har du tur så funkar det, har du otur så funkar det inte och då återstår bara att försöka hitta en annan stereo.

Köpte du bilen privat eller hos en bilhandlare?

Mvh
/Fred
av Larryd5
Hej!
Bilen är köpt privat, så tyvärr kan jag inte gå tillbaka till någon firma.
Troligen är det ju så att stereon inte är kompatibel till bilen då. Jag är rätt övertygad att föregående ägare inte undersökte detta med kompabiliteten.
Skall till Bilia på måndag så de skall kolla på det då.
Jag har inte testat med rattknapparna för det finns inga till stereon, på högersidan ratten.
Instrumentbelysningen funkar ju, så det är inte reostaten heller.
/Mvh Daniel
av guffen
Er det noen som har løsning på problemet med døde rattknapper og radio uten lys ? (hu603) radio virker normalt foruten dette. finner ikke noen løsning på forumet.
av Fred
Har du bytt stereo i bilen? Dina symptom stämmer med ifall HUn inte "gifts" in i bilen med hjälp av mjukvara. Då fungerar inte rattknappar och displayen är helt svart.
av andersuw
Som Fred skrev tidigare i tråden: Om knappbelysningen och rattknapparna inte fungerar men stereon i övrigt beter sig som den borde behövs med all sannolikhet laddning av mjukvara hos Volvo ÅF. Annars kan det vara något annat som är tokigt. Stereon har för vissa ändamål behov av att kommunicera via CAN-nätet (bilens huvuddatanät) och det är i det sammanhanget mjukvaruladdning kan behövas.
av andersuw
Ja, liksom rattknapparna där ju signalerna skickas vidare från SWM via CAN. En tredje funktion som går via CAN är parkeringshjälpen om det är stereon som svarar för pipsignalerna.

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)