Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jagrullar
Min 850GL Kombi -94 drar ca en liter olja per 100 mil. Tycker att detta är en lite för hög förbrukning för en bil som bara gått 19.000 mil.

Det droppar inte någon olja från motorn. Det kommer inte heller någon blårök från avgaserna och det har inte kommit någon olja i kylarvätskan.

Är en hög oljeförbrukning vanligt på denna modell ? Tacksam för tips för hur jag felsöker detta.
av stammler
Hej du, var inte ledsen.
Min GLE -93 drar olja som din bil, nästan. Den har inte mer än 24000 mil på mätaren. Din bil kanske inte ryker blått när du kör, men när du startar den så ryker det som f...n. Det kommer förmodligen en ganska skaplig puff när du vevar igång den. Slammrar det om ventilerna också när du kallstartar ?
Bry dig inte om det, det är bara skönhetsfel som egentligen inte spelar någon större roll. Olje förbrukningen kostar dig 1 kr extra per mil om du kör på en vettig olja. Kör du mer än 5000 mil om året så kan du ju överväga att sätta friska tätningar på ventil styrningarna, annars så tycker jag inte att det är något att bry sig om.
av jonseg
Hej

Jag har samma problem. Har en 850 GLE -93, den har börjat dra olja, ca 1 liter på 100-130 mil, och det finns ingen olja på marken under bilen. Det kommer inte någon rök när jag startar bilen. Har fått tips om vevhusventilation elelr skit i oljesump. Om det skulle vara dessa problem är det något man kan göra på egen hand elelr kräver det specialverktyg?

Ha det bra och fortsätt köpa olja
av Gabber
Det kan vara vevhusventilationen. Jag fick samma fel. Det går att fixa själv om man är händig men det är krångligt. den sitter framme på motorn och under "insugningsröret"? vet inte om det är rätt ord för det. :roll:
av el-anders
Gabber skrev:Det kan vara vevhusventilationen. Jag fick samma fel. Det går att fixa själv om man är händig men det är krångligt. den sitter framme på motorn och under "insugningsröret"? vet inte om det är rätt ord för det. :roll:

Hjälpte det att rengöra ?? Ser det ut som på gamla B23 B230 med ett slags "flamskydd" (tror jag Volvo kallade det) som tätnar?
Min nyinköpta 855 drar också för mycket. Slamrar inte vid start, men möjlig rökpuff.
På gamla Ford Pinto motorn stoppade jag in en mutter fäst i en ståltråd under ventilen genom tändstiftshålet och bytte tätningar utan att ta av toppen. Någon som har provat nåt liknande på en sån här motor??
av Gabber
Hjälpte det att rengöra ?? Ser det ut som på gamla B23 B230 med ett slags "flamskydd" (tror jag Volvo kallade det) som tätnar?
Min nyinköpta 855 drar också för mycket. Slamrar inte vid start, men möjlig rökpuff.
På gamla Ford Pinto motorn stoppade jag in en mutter fäst i en ståltråd under ventilen genom tändstiftshålet och bytte tätningar utan att ta av toppen. Någon som har provat nåt liknande på en sån här motor??[/quote]

Jag bytte skiten. Flamfällan sitter på röret som går ifrån luftfilterburken. Den ser ut som ett litet plastgaller men behövs inte så släng den.
av erikeriksson
Hej, har några frågor angående hög oljeförbrukning;

När 850 började säljas 1992, var det många kunder som klagade över hög oljeförbrukning, men enligt volvo skulle det bli bättre efter en viss inkörningstid?

Enligt instruktionsboken 1992 behöver/ska man bara fylla på till mitt mellan min o max nivån? Har ej sett det på någon annan bil.

Om man fyller till max kanske förbrukningen ökar pga överfyllnad, de som fyller på hela tiden får kanske högre förbrukning än om man håller sig på min nivån?

Tycker mig har märkt att den drar mer olja om man överfyller, några synpunkter?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Precis!
Det går att få upp oljeförbrukningen rejält om man håller på med att fylla i småskvättar för att hålla nivån på max hela tiden. Hela området mellan strecken räknas som normal, vänta tills den närmar sig MIN och fyll på en halvliter eller så.
När man fyller i rätt mängd enligt boken efter ett oljebyte hamnar nivån en bit under max.
Kolla nivån på morgonen innan du startar så allt har runnit ner, inte efter att ha slängt i en hundralapp i tankomaten.

Man brukar märka en ökning i förbrukningen när oljan blir gammal, bra tecken på att det är dags att byta!
av el-anders
Intressant. Jag har också nåt svagt minne om klagomål på extremt lång tid innan oljan har runnit tillbaka till tråget.
Självklart drar den mer olja om vevaxeln piskar runt i oljan det blir ju rena skumolje badet där inne.
När jag jobbade på Volvo Penta så hade vi en motor som tappade mellan 10 till 20 HK på grund av för mycket olja så att vevaxeln piskade runt i oljan.
av Ebbe
Gabber skrev:På gamla Ford Pinto motorn stoppade jag in en mutter fäst i en ståltråd under ventilen genom tändstiftshålet och bytte tätningar utan att ta av toppen. Någon som har provat nåt liknande på en sån här motor??
Verkar ju fungera, annars så gör man en adapter med tändstiftsgänga i ena änden och luftnippel i andra (finns även att köpa tror jag) trycksätter cylindern och kan sen ta bort ventilfjädrar för att byta tätning.
Ebbe
3G släcks

Jag lyfter upp frågan igen. Vad gäll[…]

..Dålig kvalitet? Är det märke[…]

Här är det målarverkstad i tvä[…]

V60 gen1 , bensin eller hybrid?

Jo absolut, det är den ju. Min förhopp[…]