Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av hakano
Har en 945 -96

Slapp i bakvagnen. Fjädrar behöver bytas. Nån som har någon leverantör att rekommendera?
(Original på Volvo känns lite overkill med tanke på bilens många mil och ringa värde)

Hörde att Biltemas förstärkta fjädrar är ca 5 cm lägre än originalet.
Förstärkta fjädrar är kanske inte nödvändigt. Bara att få nya standardfjädrar blir ju mycket bättre än de som sitter där.
Å andra sidan är det ju en 945 som kan komma att lastas tungt också emellanåt och då kan det ju vara bra att ha förstärkta fjädrar.
Det jag inte har lust med är att åka med en bakvagn upphissad till stjärnorna när bilen inte är tungt lastad, så blev ju en 240 med Biltemas förstärkta fjädrar.
Men till 945 verkar dom enl. ryktet vara lägre än originalet. Om det nu är sant.
Användarvisningsbild
av andreas88
när jag bytte på min 945 köpte jag förstärkta fjädrar till min och den vart lika hög som kompisens 945 med helt nya standardfjädrar. Jag köpte mina från AD center. tror det var Lesjöfors dom hette
av hakano
andreas88 skrev:när jag bytte på min 945 köpte jag förstärkta fjädrar till min och den vart lika hög som kompisens 945 med helt nya standardfjädrar. Jag köpte mina från AD center. tror det var Lesjöfors dom hette
Helt riktigt, på AD:s hemsida står det att det är Lesjöfors som är leverantör av fjädrarna.
Merkostnaden för två fjädrar på AD jämfört med Biltema är bara ca 250 kr så det är det ju klart värt för att få fjädrar från en erkänt bra leverantör.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]