Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

StringerBell skrev:
MattiasD skrev:Jag ser ingen anledning att diesel ska beskattas lägre än bensin.
Inte jag heller. Men då ska det inte heller vara någon skillnad i fordonsskatten.
Dieseln är betydligt skadligare för miljön än bensinen, och bör skattas därefter.
Sotpartiklar, nanopartiklar, kvävedioxider...

(bäst vore det förstås att skatta minst på E85 och ED95.)
Man blir bara trött på dessa skattehöjningar på bränsle. Om pengarna på något sätt gick tillbaka till bilisterna så kunde det väl accepteras.
Men pengarna verkar landa i det "stora svarta hålet".

Snart dags att bygga gengasaggregat. :wink:
camaro69 skrev:Man blir bara trött på dessa skattehöjningar på bränsle. Om pengarna på något sätt gick tillbaka till bilisterna så kunde det väl accepteras.
Men pengarna verkar landa i det "stora svarta hålet".

Snart dags att bygga gengasaggregat. :wink:
Skall t.ex. sjukvård bara bekostas av de sjuka? Personligen tycker jag det är ganska vettigt att pengarna används där de bäst behövs istället för att ha världens bästa vägar men t.ex. ingen sjukvård, skolor etc.

/Martin
betalar vi inte en del sjukvård via trafikförsäkringen Martin?
investering i vägnätet o framförallt underhåll av det befintliga reducerar sjukvårdens kostnader är alla experter överens om. miljömupparna har fått för mycket inflytande i politiken över hela klotet! håller helt med dig Camaro

GOTT NYTT ÅR alla medlemmar
Isak
MartinS skrev: Skall t.ex. sjukvård bara bekostas av de sjuka? Personligen tycker jag det är ganska vettigt att pengarna används där de bäst behövs istället för att ha världens bästa vägar men t.ex. ingen sjukvård, skolor etc.

/Martin
Imponerande kunskaper du har om beskattning.

Landstingsskatten går till sjukvården. Kommunalskatten går till skolor.

Läs mitt tidigare inlägg igen Martin, och fundera på vad jag skrev i första stycket.
isak skrev:det gör inte dig något att livsmedel o konsumtionsvaror blir dyrare då Mattias D?
privat bilarna är en piss i helvetet i det sammanhanget anser nog de flesta.
dessutom att skitdieseln vi har i Sverige är ytterligare lök på laxen?
GOD JUL
Isak
Antar att du syftar på att transportpriserna går upp. Det borde de göra alldeles oavsett skattehöjningar på bränsle. Svensk åkerinäring har lönsamhetsproblem av flera olika skäl men självklart skall man se till att ta ut prishöjningarna mot sina kunder. Transporter är ändå alldeles för billigt... 8)
camaro69 skrev:
MartinS skrev: Skall t.ex. sjukvård bara bekostas av de sjuka? Personligen tycker jag det är ganska vettigt att pengarna används där de bäst behövs istället för att ha världens bästa vägar men t.ex. ingen sjukvård, skolor etc.

/Martin
Imponerande kunskaper du har om beskattning.

Landstingsskatten går till sjukvården. Kommunalskatten går till skolor.

Läs mitt tidigare inlägg igen Martin, och fundera på vad jag skrev i första stycket.
Landstingsskatt? Kan du utveckla det?

Bekostas skolverket av kommunerna, som i sin tur sätter riktlinjerna för de kommunala skolorna menar du?

/Martin

Min XC90 D5 har fått uppgraderingen i samban[…]

Byta motorolja V60

Ser ut som att Volvo har maskinskadegaranti p&ar[…]

Jag gjorde test på min ventilation med gummi[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öp[…]