Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Connys
Hej! Hur har det gått?
Jag har haft samma problem med att bilen hoppar till vid start på mornarna. Nu går det inte att få i en växel alls. Inbillar mig att kopplingspedalen går lite lättare, men vet ej säkert. Bromsvätskenivån är normal.

Har du fixat din bil, och isåfall, vad kostade delarna, tips och trix?

MVH
Conny
av Fairass
Connys skrev:Hej! Hur har det gått?
Jag har haft samma problem med att bilen hoppar till vid start på mornarna. Nu går det inte att få i en växel alls. Inbillar mig att kopplingspedalen går lite lättare, men vet ej säkert. Bromsvätskenivån är normal.

Har du fixat din bil, och isåfall, vad kostade delarna, tips och trix?

MVH
Conny
Tjena. Ca 12000:- senare har vi kommit fram till att i mitt fall var det någon klåpare som bytt koppling tidigare och haft på för mycket fett på axeln så det har trängt ut överallt där det inte ska vara så det blev kopplingsbyte plus tryckplatta och slavcylinder. Symptomen på din bil låter liknande. Rekommenderar att du låter någon kunnig ta en titt på kopplingsanordning osv. Har den gått långt? Är kopplingen bytt? Kanske dags för det i vilket fall.

MVH
av Connys
Hej!

Bilen har gått ca. 21000 mil, utan kopplingsbyte. Kan inte se det iaf bland alla kvitton från verkstäderna, så det kanske är dags nu :)

Jag läste i en annan tråd, att om man inte får i en växel med motorn igång, ska man stänga av bilen med kopplingen fortfarande nedtryckt. Om man då får i en växel, kan det tyda på att lamellen löper trögt på splinesen (?). I mitt fall är det iaf så att det (visserligen trögt), går att få i en växel när jag stängt av bilen.
Men jag kommer nog beställa en kopplingssats från Bilia innehållande: tryckplatta, lamell, urtrampningslager/slavcylinder, bakre vevaxeltätning och "alla" skruvar som behöver bytas vid operationen. Verkar vara rätt mycket meck enligt Haynesboken!

MVH
Conny
av Fairass
Ett kopplingsbyte på en V70N är nog inget man ger sig på utan erfarenhet. Killen som gjorde det åt mig sa att han var tvungen att montera ner en hel del prylar i framvagnen för att kunna tillta lådan nog för att komma åt.
Kan inte proceduren men det verkar inte vara enkelt. Därmed lejde jag iväg jobbet.

Lycka till iaf och hoppas det löser sig.

MVH

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]