Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Köpte 10 liter :shock: helsyntetisk olja 5W/40 på Biltema idag som jag faktiskt tänkte hälla i en S80 -01 170 hkr.
Vad tror expertisen om det?
Noterade att skyddsplåten som jag trodde skulle sitta under motorn fattades :o . Bara ett litet skydd längst fram.
Det kanske inte är så att det skyddet har monterats på alla bilar :???: .
av TomasL
Vojje skrev:Köpte 10 liter :shock: helsyntetisk olja 5W/40 på Biltema idag som jag faktiskt tänkte hälla i en S80 -01 170 hkr.
Vad tror expertisen om det?
Jag säger att 10 liter är alldeles för mycket att hälla i det kommer att bli överfullt! ;-)
Användarvisningsbild
av Vojje
TomasL skrev:Köpte DU olja på Biltema??
Mår du inte riktigt bra??
Någon som vet var han bor så vi kan larma dit ambulansen?
Ha, Ha. Det värsta är att de har öppnat en butik i närheten. Jag vågar inte tänka på hur detta ska sluta :) .

Filret blir i alla fall Volvo Original. För säkerhets skull 8) .
Användarvisningsbild
av Forssent
Har för mig att det stora plast skyddet under bara sitter under vissa s80. (nyligen slutat på volvo)
Annars hade jag kunnat kollat upp det mera.
Användarvisningsbild
av Vojje
TomasL skrev:Hoppas att du meddelar eventuella köpare av bilen at du kört med Biltemaolja! :lol:
Det hade jag självklart gjort om bilen någonsin blivit till salu. Tänker nog köra den hela vägen in i kaklet, så att säga :P .
Fast jag tror/hoppas att det ska funka. Kanske att jag får byta vid 1500 mil, istället för 2000 mil, eller vad anser expertisen.
Det är säkert bara en fördel med något tätare bytesintervall. Cirka 6 liter ska det få plats, om jag förstått det hela rätt, därav inköpet av hela 10 liter. Fyra liter kvar till en annan bil. 6 liter, är det inte ovanligt mycket?
av TomasL
Vojje skrev:
TomasL skrev:Hoppas att du meddelar eventuella köpare av bilen at du kört med Biltemaolja! :lol:
Det hade jag självklart gjort om bilen någonsin blivit till salu. Tänker nog köra den hela vägen in i kaklet, så att säga :P .
Då är det nog dags att börja leta ny bil nu då. För med biltemaolja i motor lär kaklet komma fort! :D
av TomasL
Vojje skrev:Kanske att jag får byta vid 1500 mil, istället för 2000 mil, eller vad anser expertisen.
Det är säkert bara en fördel med något tätare bytesintervall. Cirka 6 liter ska det få plats, om jag förstått det hela rätt, därav inköpet av hela 10 liter. Fyra liter kvar till en annan bil. 6 liter, är det inte ovanligt mycket?
Hur många mil kör du om året?
Motorn rymmer ca 5,7-5,8l och jo det är ganska mycket.
Användarvisningsbild
av Vojje
TomasL skrev:
Vojje skrev:Kanske att jag får byta vid 1500 mil, istället för 2000 mil, eller vad anser expertisen.
Hur många mil kör du om året?
Motorn rymmer ca 5,7-5,8l och jo det är ganska mycket.
Vi kör 2000 mil/år, så oljan brukar bytas en gång om året. Håller Biltemaoljan så länge vore det kanon :D .

Ser i mina papper att Volvo hällde i Mobil Super 3000 X1 5W-40 a´ 112,50:-/liter förra året.

För att sammanfatta vilka saker som nämn[…]

Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]