Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
Psyko skrev:Det finns en del problem som är relaterade till just etanolen.

Problemet var att helt plötsligt ändrades innehållet i etanolen, något tillverkarna
av motorer inte haft med i beräkningen. Har för mig att det var någon form av sulfater som det var en för hög nivå av.
Det ledde till en del motorskador som var direkt orsakade av etanolen. Det drabbade framförallt
etanolbilar i Stockholms området,problemet var tydligen ganska isolerat till just Stockholms tankstationer.
Detta gick att läsa om i div tidningar under den perioden.

Dagens största problem med flexifuel är att bilen kan ha svårt att hålla reda på
vad man har i tanken. Om man tittar i Instruktionsboken så finns det information om
att man helst ska köra bilen en stund efter varje tankning, allt för att bilen ska få
chansen att analysera avgaserna och på så sätt avgöra vad man tankat, Etanol eller Bensin.
Just V70

OM man inte gör det och bilen "tror" att man kör på Etanol fast man kör på Bensin kommer
motorn till slut sura ner sig pga den stora mängden bränsle den får i sig eftersom det går åt
ca 30-40 % mer Etanol om bilen körs på det. 30-40 % mer Bensin surar ner motorn ganska snabbt
och den kommer förr eller senare inte starta.
Ingen kunde ungå problemet med sulfat i ettanolen. Media slog på stora trumman. Men problemet kan inte varit utbrett eftersom jag och många andra aldrig drabbades. Hur som helst är det problemet utagerat nu.

Angående adaptionen är det snarare ett flexifuelproblem och inget etanolproblem. Det finns flera nackdelar med flexifuel och det är ett av dom. Men problemet är minimalt om man alltid kör på etanol.
av Rådlös
Psyko, jag vill ge två kommentarer till ditt inlägg. Först den här med sulfaten som inträffade förra året. Det berodde på att någon "mänsklig faktor" hade slarvat med rengöring av en tank(bil?). Före den här händelsen fanns det inte kristallklara specifikationer på etanolbränsle. Efter händelsen kom det genast klara besked att etanol skall vara "så och så" enligt bla bla .... Och detta var geografiskt begränsat till Storstockholm vilket talar klart och tydligt för att det var en förorening i en speciell tank. Och en engångsföreteelse. Eftersom inga fler störningar har rapporterats utgår vi E85-konsumeter från att bränslet håller dom givna parametrarna.
Du säger att motorn inte vet vad som är i tanken. Vid en service för några månader sedan visade "min personlige servicetekniker" som det heter, lite av vad han kunde läsa ut av fordonsdatorn. Bland annat kunde han se att etanolhalten i min tank var vid tillfället 86,9 % (detta var före vinteretanolen). Om fordonsdatorn vet på decimalen när hur hög procenthalt etanol jag har, hur kan du då säga att motorn inte vet vad jag har i tanken?

Familyman, etanol blandar sig med vatten och är ändå brännbart ner till omkring 70 ~ 80 % etanol och resten vatten. Bensin blandar sig inte alls med vatten. Det var därför som man förr tillsatte K-sprit till bensinen. K-sprit är till största delen etanol. (Men E85 är billigare)
Bensin smörjer inget alls. Tvärtom, det tvättar bort, löser upp olja och fett. Det gör etanol också, men med den skillnaden att det blandar sig mycket svårligen med motorolja. Fungerar därför inte i tvåtaktare av den äldre typen. (Det finns andra sorters oljor som duger i sammanhanget). Som vi också har sett tidigare i tråden, så har etanolen en lägre förbränningstemperatur.
Så om man tänker i gamla förlegade blybensinbanor, så blir det tänkandet överflödigt med etanol då förbränningstemperaturen inte kommer i närheten av dom för ventiler m.m kritiska temperaturerna.
Användarvisningsbild
av Vojje
Rådlös skrev: Du säger att motorn inte vet vad som är i tanken. Vid en service för några månader sedan visade "min personlige servicetekniker" som det heter, lite av vad han kunde läsa ut av fordonsdatorn. Bland annat kunde han se att etanolhalten i min tank var vid tillfället 86,9 % (detta var före vinteretanolen). Om fordonsdatorn vet på decimalen när hur hög procenthalt etanol jag har, hur kan du då säga att motorn inte vet vad jag har i tanken?
Det var klart bara datorns "gissning". Antar att ni inte gjorde en analys av det faktiska innehållet i tanken.
Rådlös skrev: Bensin smörjer inget alls. Tvärtom, det tvättar bort, löser upp olja och fett. Det gör etanol också, men med den skillnaden att det blandar sig mycket svårligen med motorolja.
Anledningen till de tätare oljebytena för etanolbilar kontra bensinare?
av Psyko
Rådlös skrev: Du säger att motorn inte vet vad som är i tanken. Vid en service för några månader sedan visade "min personlige servicetekniker" som det heter, lite av vad han kunde läsa ut av fordonsdatorn. Bland annat kunde han se att etanolhalten i min tank var vid tillfället 86,9 % (detta var före vinteretanolen). Om fordonsdatorn vet på decimalen när hur hög procenthalt etanol jag har, hur kan du då säga att motorn inte vet vad jag har i tanken?
Att man kan läsa ut Etanolhalten i bilens dator betyder ju inte att det inte kan bli fel. Blir det fel kan man läsa ut det där men
man måste ju jämföra det utlästa värdet med Etanolhalten i tanken.
Senast redigerad av 1 Psyko, redigerad totalt 0 gånger.
av Psyko
MattiasD skrev:
Ingen kunde ungå problemet med sulfat i ettanolen. Media slog på stora trumman. Men problemet kan inte varit utbrett eftersom jag och många andra aldrig drabbades. Hur som helst är det problemet utagerat nu.

Angående adaptionen är det snarare ett flexifuelproblem och inget etanolproblem. Det finns flera nackdelar med flexifuel och det är ett av dom. Men problemet är minimalt om man alltid kör på etanol.
Det är tyvärr inte helt utagerat ännu,fortfarande har höga halter mätts upp och orsakar problem. Inte
lika stora problem som tidigare med motorras men en hel del problem med igensatta insprutare bla
av Familyman
Rådlös skrev:Familyman, etanol blandar sig med vatten och är ändå brännbart ner till omkring 70 ~ 80 % etanol och resten vatten. Bensin blandar sig inte alls med vatten. Det var därför som man förr tillsatte K-sprit till bensinen. K-sprit är till största delen etanol. (Men E85 är billigare)
Bensin smörjer inget alls. Tvärtom, det tvättar bort, löser upp olja och fett. Det gör etanol också, men med den skillnaden att det blandar sig mycket svårligen med motorolja. Fungerar därför inte i tvåtaktare av den äldre typen. (Det finns andra sorters oljor som duger i sammanhanget). Som vi också har sett tidigare i tråden, så har etanolen en lägre förbränningstemperatur.
Så om man tänker i gamla förlegade blybensinbanor, så blir det tänkandet överflödigt med etanol då förbränningstemperaturen inte kommer i närheten av dom för ventiler m.m kritiska temperaturerna.
Då har vi rett ut detta. :D
Underbart med ett forum som detta, då det verkar finnas gedigen kunskap inom de flesta områden.

Då har vi bara att invänta besked ifrån TS, om vad som orsakade felet.
av Cox
Troligtvis bränslepumpen,det är inte den första och inte den sista eller av den årsmodellen som har en kass pump.
Både Volvo och Mondeo har haft fel på dessa.
av Rådlös
Psyko, kan du berätta vilken region av landet detta inträffar? Då kan man ju undvika att tanka där. Och dom aktuella tankstationerna och leverantörerna får åtgärda sina cisterner.
Där jag har tankat har det inte varit något fel på bränslet, så om du sitter inne med sådan information tycker jag du skall tillkännage den inte bara här utan meddela "bilvärlden" i Sverige och framförallt SPBI och liknande.
av Psyko
Rådlös skrev:Psyko, kan du berätta vilken region av landet detta inträffar? Då kan man ju undvika att tanka där. Och dom aktuella tankstationerna och leverantörerna får åtgärda sina cisterner.
Där jag har tankat har det inte varit något fel på bränslet, så om du sitter inne med sådan information tycker jag du skall tillkännage den inte bara här utan meddela "bilvärlden" i Sverige och framförallt SPBI och liknande.
Tyvärr sitter jag inte på så mycket info om det. Jag vet bara att bränsleleverantörerna har mätt halterna och fortfarande har dom hittat för höga värden,inte alls så höga som när det var ett stort problem men för höga. Jag kan inte säga att man får problemet om man tankar nu och följdproblemen av sånt här visar sig ju inte direkt efter man har tankat. Det kan ju ta veckor,månader eller till o med år innan problemen visar sig i form av spridare som sätter igen sig osv.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Psyko skrev:
Att man kan läsa ut Etanolhalten i bilens dator betyder ju inte att det inte kan bli fel. Blir det fel kan man läsa ut det där men
man måste ju jämföra det utlästa värdet med Etanolhalten i tanken.
En bekant till mig arbetar med diverse motorutveckling, en gång i tiden arbetade han på GM Powertrain och utvecklade bland annat motorer till Saab. Han berättade att de motorerna(ecopower) kände av bränsleblandningen och reglerade med hjälp av lambdan. Dock har jag ingen aning om det är samma på Ford/Volvo.

.
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]