- tor 29 dec 2011, 21:03
#601903
Angående adaptionen är det snarare ett flexifuelproblem och inget etanolproblem. Det finns flera nackdelar med flexifuel och det är ett av dom. Men problemet är minimalt om man alltid kör på etanol.
Psyko skrev:Det finns en del problem som är relaterade till just etanolen.Ingen kunde ungå problemet med sulfat i ettanolen. Media slog på stora trumman. Men problemet kan inte varit utbrett eftersom jag och många andra aldrig drabbades. Hur som helst är det problemet utagerat nu.
Problemet var att helt plötsligt ändrades innehållet i etanolen, något tillverkarna
av motorer inte haft med i beräkningen. Har för mig att det var någon form av sulfater som det var en för hög nivå av.
Det ledde till en del motorskador som var direkt orsakade av etanolen. Det drabbade framförallt
etanolbilar i Stockholms området,problemet var tydligen ganska isolerat till just Stockholms tankstationer.
Detta gick att läsa om i div tidningar under den perioden.
Dagens största problem med flexifuel är att bilen kan ha svårt att hålla reda på
vad man har i tanken. Om man tittar i Instruktionsboken så finns det information om
att man helst ska köra bilen en stund efter varje tankning, allt för att bilen ska få
chansen att analysera avgaserna och på så sätt avgöra vad man tankat, Etanol eller Bensin.
Just V70
OM man inte gör det och bilen "tror" att man kör på Etanol fast man kör på Bensin kommer
motorn till slut sura ner sig pga den stora mängden bränsle den får i sig eftersom det går åt
ca 30-40 % mer Etanol om bilen körs på det. 30-40 % mer Bensin surar ner motorn ganska snabbt
och den kommer förr eller senare inte starta.
Angående adaptionen är det snarare ett flexifuelproblem och inget etanolproblem. Det finns flera nackdelar med flexifuel och det är ett av dom. Men problemet är minimalt om man alltid kör på etanol.
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14