Ravi skrev:Inte så farligtNej jag antar att det kunde vart värre. Men dessa utgifter som från en klarblå himmel är ju alltid "roliga"..
Moderator: Moderatorer
Ravi skrev:Inte så farligtNej jag antar att det kunde vart värre. Men dessa utgifter som från en klarblå himmel är ju alltid "roliga"..
apersson850 skrev:Efter erfarenhet av nåt tiotal Volvo med separat trumma för parkeringsbromsen har jag konstaterat att minst två gånger om året, lämpligen när vinterdäcken ska av eller på, måste man riva av trumman och inspektera beläggen, göra rent och smörja där det ska röra på sig för att bromsarna ska fungera bra. Beläggen släpper sällan bara sådär, utan brukar börja lossna i en ände. Kollar man någorlunda ofta hinner man fånga felet innan belägget lossnat och ställer till något dyrt.
Gör man detta två gånger om året går det rätt lätt, då inga skruvar är fastrostade eller annat sånt besvär hinner uppstå.
Vojje skrev:Kan meddela att även jag :( hade idag det tvivelaktiga nöjet att ligga på knä framför bakre hjulhuset för byte av skivor inkl. handbromsbackar, eftersom de naturligtvis släppte när skivan skulle dras bort. Ja, jag hade släppt handbromswiren :) .Aj fan, där ser man!
Kolven såg ut som "kom och hjälp mig att dö" på utsidan, men fick duga eftersom den verkar göra sitt jobb.
Lite pilligt minsann att trycka dit "fjädrarna" som håller backarna, amatör som man är.
Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]